تفاوت پتری استریل و غیر استریل

باکتری‌ها عملاً روی هر منبع غذایی ارگانیک رشد می‌کنند و ترکیبات کربنی و ترکیبات نیتروژنی را برای رشد فراهم می‌کنند. این مواد معمولاً به‌صورت محلول در آب ارائه می‌شوند. با این حال، در طبیعت، باکتری‌ها می‌توانند مواد جامد و نامحلول را با آزاد کردن آنزیم‎‌‌ها در بستری که در آن رشد می‌‎کنند، تجزیه کنند. بنابراین این مواد به راحتی تجزیه می‌شوند یا به مواد ساده‌تری هضم می‌شوند، به این فرآیند هضم خارج سلولی می‌گویند، زیرا در خارج از سلول‌های باکتری اتفاق می‌افتد. در اینجا به‌منظور آشنایی بیشتر با تفاوت پتری دیش استریل و غیر استریل لازم است ادامه مطلب را بررسی کنید.

آشنایی با تفاوت پتری دیش استریل و غیر استریل

شاید ندانید پتری دیش چیست؟ دو محیط معمولی مورداستفاده در باکتری‌شناسی عبارت‌اند از یک محیط مغذی مایع و یک ماده مغذی جامد به نام آگار که با افزودن عصاره جلبک دریایی به نام آگار به شکل ژله در می‌آید و پس از ذوب در شیشه یا پلاستیک پتری ریخته می‌شود. ظروف پتری همچنین به‌عنوان “پلیت” شناخته می‌شوند.

گاهی اوقات، مواد به‌منظور سرکوب رشد انواع دیگر باکتری‌ها، در محیط‌ها مخلوط می‌شوند. مواد معدنی و ویتامین‌ها نیز ممکن است باتوجه‌به نیازهای رشد باکتری ارائه شوند. در بررسی تفاوت پتری دیش استریل و غیر استریل باید گفت که ترکیبی از مواد شیمیایی (محلول بافر) ممکن است برای ثابت نگه‌داشتن pH استفاده شود. مقادیر اندازه‌گیری شده از کنسانتره‌ها به آب اضافه شده و برای بازسازی محیط حل می‌شوند.

برای کاهش احتمال آلودگی باکتریایی باید از تکنیک‌های استریل‌سازی یا آسپتیک استفاده کرد. این معمولاً شامل ضدعفونی‌کردن مناطق کار، به‌حداقل‌رساندن دسترسی احتمالی باکتری‌ها از هوا به محیط‌های در معرض، و استفاده از شعله برای کشتن باکتری‌هایی است که ممکن است وارد محیط کشت شوند. باکتری‌ها ممکن است به‌وسیله‌های مختلف به محیط (تلقیح شده) وارد شوند. معمولاً باکتری‌ها به‌وسیله گرما بر روی سطح (آماده) آگار پخش می‌‎شوند و مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در بحث تفاوت پتری دیش استریل و غیر استریل می‌توان گفت؛ قبل از ریختن محیط آگار باید آماده شوند. سپس پتری دیش‌های حاوی آگار یا لول‎ه‌های حاوی آگار انکوبه می‌شوند، یعنی در یک دستگاه مخصوص در دمای ثابت قرار داده می‌شوند. دمای انکوباسیون پایین‌تر به‌منظور جلوگیری از رشد پاتوژن‌های بالقوه استفاده می‌شود. هنگام رشد باکتری‌ها، معمولاً ظروف پتری را برعکس می‌کنند تا از ریزش قطرات تراکم روی سطح آگار جلوگیری شود.

ظروف پتری اغلب در این مرحله “بسته می‌شوند” تا افرادی که آنها را کنترل می‌کنند، از آلودگی باکتریایی که به‌شدت تکثیر می‌شوند جلوگیری شود. استفاده از 2 نوارچسب از پایه تا درب پتری به‌جای تلاش برای مهروموم کردن لبه دایره‌ای‌شکل ظرف پتری طبیعی است. این برای جلوگیری از احتمال رشد موجودات بی‌هوازی به دلیل کمبود هوا استفاده می‌گردد.

 نکات قابل‌توجه در بررسی عملکرد پتری استریل و غیر استریل

در بررسی عملکرد تفاوت پتری دیش استریل و غیر استریل باید بدانید که کشت‌ها معمولاً پس از 24 ساعت انکوباسیون بررسی می‌شوند. در صورت وجود باکتری، محیط‎‌های مایع کدر می‌شوند. این می‌تواند نتیجه تنها یک سلول باکتری باشد که در ابتدا وارد محیط شده و سپس به طور مکرر تقسیم می‌شود و میلیون‌ها سلول تولید می‌کند! باکتری‌های روی “صفحات” آگار به‌صورت کلونی‌های دایره‌ای متمایز قابل‌مشاهده هستند که این نشان‌دهنده یک سلول (گروه) باکتریایی است که به طور مکرر تقسیم شده است.

ظرف پتری استریل و غیر استریل صاف و قابل اتوکلاو بوده که از شیشه‌های خاص مانند بوروسیلیکات تولید می‌شوند. کیفیت عالی در این پتری دیش‌ها حرف اول را می‌زند. می‌تواند در برابر استریل شدن مکرر مقاومت کند و می‌تواند بارها استفاده شود. هر ظرف شامل یک درب است که برای کاربردهای آزمایشگاهی کاربرد دارد. ظروف پتری را می‌توان با استریل حرارتی ضدعفونی کرد.

در ظروف آزمایشگاهی، پتری یک وسیله بسیار رایج هستند که هم در آزمایشگاه‌های علوم حرفه‌ای و هم در آزمایشگاه‌های علوم آموزشی یافت می‌شوند. متأسفانه، محدودیت‌های بودجه در شرکت‌ها و مؤسسات آموزشی، مانند آزمایشگاه‌های زیست‌شناسی دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها، آن‎ها را مجبور می‌کند تا از ظروف پتری استفاده مجدد کنند. نقطه‌ضعف استفاده مجدد از ظروف پتری، افزایش توانایی آلوده کردن آزمایش فعلی شما با بقایای آزمایش قبلی است. بااین‌حال، بسته به اینکه ظروف پتری شما شیشه ای یا پلاستیکی هستند، روش‌های مختلفی برای استریل کردن وجود دارد که باید بررسی شود.

روش‌‎های استریل‌سازی ظروف پتری

در زیر روش‌های متعددی برای استریل‌سازی ظروف پتری استریل و غیر استریل آورده شده است که به شرح زیر است:

  • ظروف پتری شیشه‌ای

  1. انکوباتور استریل کننده برقی را روشن کرده و از قبل با دمای 160 درجه سانتی‌گراد آن را گرم کنید.
  2. با استفاده از یک‌پارچه نرم و غیر ساینده، ظروف پتری را به‌آرامی تمیز کرده و آبکشی کنید. ظروف پتری باید عاری از هرگونه آلودگی باشد.
  3. ظروف پتری را با یک‌پارچه خشک، نرم و غیر ساینده خشک کنید و کنار بگذارید.
  4. ظروف پتری را در انکوباتور روبه‌بالا قرار دهید. تایمر را برای دو ساعت تنظیم کنید.
  5. بعد از دو ساعت، انکوباتور را خاموش کنید و اجازه دهید انکوباتور خنک شود و سپس ظرف‌های پتری شیشه ای را بردارید.
  6. ظروف پتری را با استفاده از انبر آزمایشگاهی استریل از انکوباتور خارج کنید. اجازه ندهید انگشتان شما یا مواد غیر استریل به ظروف پتری استریل شده برخورد کند.
  7. ظروف پتری استریل شده را تا استفاده بعدی در محل استریل شده نگهداری کنید.
  • ظروف پتری پلاستیکی

  1. 1/2 فنجان کلروکس را با 1/2 فنجان آب گرم مخلوط کنید.
  2. با استفاده از یک‌پارچه نرم و غیر ساینده، ظروف پلاستیکی پتری را به‌آرامی تمیز کرده و بشویید. ظروف پتری باید عاری از هرگونه آلودگی از جمله باقی‌مانده صابون باشد.
  3. ظروف پتری را یکی‌یکی به مدت تقریباً دو دقیقه در محلول سفیدکننده استریل قرار دهید.
  4. با استفاده از انبر آزمایشگاهی استریل، ظرف پتری را از محلول خارج کنید. اجازه دهید چند ثانیه در معرض هوا قرار گیرد. سپس آن را در یک کاسه الکل قرار دهید.
  5. فوراً ظرف پتری را با یک جفت انبر آزمایشگاهی استریل دیگر از الکل خارج کرده و روی سطح بهداشتی قرار دهید تا در معرض هوا خشک شود.
  6. ظروف پتری استریل شده را تا استفاده بعدی در محل استریل شده نگهداری کنید.

ممنون که تا انتهای این مقاله همراه طیف رویان بودید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۱ رای
spinner در حال ثبت رای

در ساعات کاری پاسخگوی شما هستیم.

برای مشاوره و پیگیری سفارشات خود می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۷۷۳۲۱۶۸۰ تماس بگیرید

تفاوت پتری استریل و غیر استریل در چیست؟

برای کاهش احتمال آلودگی باکتریایی باید از تکنیک‌های استریل‌سازی یا آسپتیک استفاده کرد. این معمولاً شامل ضدعفونی‌کردن مناطق کار، به‌حداقل‌رساندن دسترسی احتمالی باکتری‌ها از هوا به محیط‌های در معرض، و استفاده از شعله برای کشتن باکتری‌هایی است که ممکن است وارد محیط کشت شوند.

در بررسی تفاوت پتری استریل و غیر استریل چه نکاتی قابل توجه است؟

در بررسی عملکرد تفاوت پتری استریل و غیر استریل باید بدانید که کشت‌ها معمولاً پس از 24 ساعت انکوباسیون بررسی می‌شوند. در صورت وجود باکتری، محیط‎‌های مایع کدر می‌شوند. این می‌تواند نتیجه تنها یک سلول باکتری باشد که در ابتدا وارد محیط شده و سپس به طور مکرر تقسیم می‌شود و میلیون‌ها سلول تولید می‌کند!

روش‌‎های استریل‌سازی ظروف پتری چیست؟

روش‌های متعددی برای استریل‌سازی ظروف پتری استریل و غیر استریل متفاوت است که ما در این مقاله روش استریل سازی هریک را توضیح داده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − 8 =