تفاوت پلیت و پتری دیش

در حقیقت پلیت‌ها که به‌عنوان ظروف پتری دیش شناخته می‌شوند، به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر و غیرقابل جایگزینی از تحقیقات میکروبیولوژیکی هستند که نقش کاربردی و مفیدشان در کشت باکتری‌ها، قارچ‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها می‌باشد. در بررسی تفاوت پلیت و پتری دیش باید گفت که اگرچه آماده‌سازی آن‎ها نسبتاً آسان است و نیاز به حداقل تجهیزات برای کشت دارد، لذا تمیز کردن آن می‌تواند یک امر بسیار حائز اهمیت باشد. درواقع کاربر را ملزم به انجام مراحلی برای استریل کردن و به حداقل رساندن خطر آلودگی میکروارگانیسم‌های بالقوه مضر، هم در داخل و هم در خارج از محیط آزمایشگاه می‌کند.

 

نکات قابل‌توجه در بررسی تفاوت پلیت و پتری دیش

قبل از بررسی این تفاوت، اگر نمی‌دانید پتری دیش چیست حتماً مقاله آموزشی ما را مطالعه کنید. اما در بررسی تفاوت پلیت و پتری دیش باید گفت که این دو فقط از لحاظ تلفظ با هم فرق دارند و در عمل هیچ‌گونه تفاوتی بین آن‎ها وجود ندارد. پروتکل استاندارد جهت استریل کردن این لوازم، مستلزم استفاده از اتوکلاو برای استریل کردن آن‎ها است، زیرا تنها حرارت و فشار بالا می‌تواند به طور مؤثر طیف وسیعی از میکروارگانیسم‌ها را که می‌توانند حتی در شرایط غیرمعمول و سخت باقی بمانند، را از بین ببرد.

روش‌های استریل‌سازی جایگزین که نیازی به دستگاه‎های استریل کننده‌های اتوکلاو مانند اجاق‌های مایکروویو یا مواد شیمیایی سوزاننده ندارند، به‌جای استفاده از اتوکلاو توصیه شده‌اند. بااین‌حال، این روش‌ها به دلیل مقاومت برخی از میکروارگانیسم‌ها ناکارآمد هستند و امروزه خیلی استفاده نمی‎شوند.

روشی که در آن ظروف پتری را در کیسه‌های زباله‎ مخصوصی قرار می‎دهیم و آنها را در اتوکلاو استریل می‎کنیم، به یک پروتکل استاندارد در بسیاری از آزمایشگاه‎ها تبدیل شده است. بااین‌حال، این روش دارای جنبه‎های منفی است، زیرا آگار مایع که به‌صورت مخلوط شده با مواد زیستی در ارتباط است، می‎تواند به‌راحتی نشت کند و باعث آشفتگی عظیمی در آزمایشگاه شود.

هنگامی که این ظروف آزمایشگاهی، با لوازم جانبی مناسبی اتوکلاو و استریل شوند، می‎تواند در غیرفعال‌کردن میکروارگانیسم‎های مضر و جلوگیری از آلودگی بسیار مؤثر باشد. در زیر روش استریل‌سازی پتری دیش آگار با استفاده از دستگاه ضدعفونی‌کننده اتوکلاو آورده شده است که به چند مرحله آسان تقسیم می‌شود:

صفحات استفاده شده را جمع‌آوری کنید. ظروف پتری استفاده شده را با آگار جمع‌آوری کنید. برای جلوگیری از انتشار میکروارگانیسم‎ها و کاهش خطر آلودگی، صفحات آگار و ظروف پتری را بپوشانید.

ظروف پتری را استریل کنید. صفحات کشت استفاده شده را در سبد استریلیزاسیون پتری دیش قرار دهید. قبل از استریل‌سازی، روکش‎ها را بردارید و کنار بگذارید.

در مطالعات مهندسی میکروبیولوژیکی و بیوشیمیایی، در بررسی تفاوت پلیت و پتری دیش باید بدانید که هر دوی این عناوین یک کاربرد مشخص را دنبال می‎کنند، لذا هیچ‌گونه تفاوتی بین این دو عنوان وجود ندارد. در این تحقیقات تقریباً همیشه با یک کشت خالص یا مخلوطی از کشت‎های شناخته شده سروکار داریم، به جز در مطالعات تصفیه فاضلاب. تا زمانی که روش‎های کشت آسپتیک به طور دقیق رعایت نشود، یک کشت خالص اولیه قطعاً با سایر گونه‎های ناخواسته آلوده می‎شود. به طور مشابه، استفاده از یک کشت آلوده با میکروارگانیسم‎های ناشناخته تنها منجر به نتایج باورنکردنی می‎شود که ارزش کمی دارند.

آماده‌سازی پلیت یا ظروف پتری

قبل از اینکه به بررسی ویژگی‎های اصلی پلیت یا پتری دیش بپردازیم بیایید روش‎های آماده‌سازی ظروف پتری دیش را بررسی کنیم که به‌صورت زیر است:

در حین آماده‌سازی، لازم است مواد مغذی موردنیاز برای کشت باکتری را به نسبت موردنیاز مخلوط کنید. توجه داشته باشید که یک ظرف پتری ابعادی در حدود 12 میلی‌لیتر نیاز دارد. pH را با HCl 0.1N یا KOH 0.1N به مقدار موردنظر تنظیم کنید. اگر قرار است مخلوط مشخص شده در تعداد زیادی (بیش از 5) پلیت ریخته شود، ماده مغذی را در فلاسک‌های 1-2 لیتری مخلوط کنید. کار با فلاسک‎های بزرگ‌تر از 2 لیتر با یک‌دست دشوار است.

اگر فقط به تعداد کمی پلیت (کمتر از 5) موردنیاز باشد، می‎توان ماده مغذی را تقسیم کرد و در لوله‎های آزمایش ریخت، هرکدام محیط کافی برای یک پتری دیش را در خود جای می‎دهند. مزیت استفاده از لوله‌های آزمایش این است که می‎توان آنها را به طور جداگانه اتوکلاو کرد و ممکن است بعداً حرارت داده شود تا آگار در یک لیوان آب جوش ذوب شود. سپس آگار مایع شده را می‎توان مستقیماً از لوله‌آزمایش در ظرف پتری ریخت.

می‎توان 0.05 میلی‌لیتر محلول استوک آمپی‌سیلین را به هر پلیت حاوی 25 میلی‌لیتر آگار درست قبل از جامد شدن آگار پیپت کرد. ازآنجایی‌که صفحات آمپی‌سیلین فقط برای چند هفته تازه می‎مانند، می‎توان 0.05 میلی‌لیتر محلول استوک آمپی‌سیلین را به یک صفحه آگار جامد شده پیپت کرد، آن را به طور یکنواخت با یک میله شیشه ای L شکل استریل آغشته کرد و اجازه داد صفحه به مدت 10 دقیقه بماند تا جذب شود. آمپی‌سیلین نسبت به حرارت حساس است؛ بنابراین محلول استوک آمپی‌سیلین را با فیلتر استریل کرده و در دمای 20- درجه سانتیگراد نگهداری کنید.

 

آشنایی با ویژگی‌های اصلی پلیت یا پتری دیش

در زیر مهم‎ترین ویژگی‎های اصلی پلیت یا پتری دیش ذکر شده است که به شرح زیر است:

  • مقاوم به حرارت هستند.
  • از جنس شیشه بور سیلیکات می‏باشند.
  • برای استریل‌سازی به دمای 120 تا 150 درجه سانتی‌گراد احتیاج دارند
  • استریل کردن آن‎ها به‌وسیله اشعه گاما صورت می‎گیرد.
  • مانع از تراکم آب و بخار در محیط کشت سلولی می‎شوند.
  • در تشخیص آلودگی بسیار مؤثر هستند.
  • در کشت انواعی از سلول‎ها استفاده می‎شوند.
  • در ذخیره‌سازی نمونه‌های کشت شده تأثیر گذارند.
  • جهت انجام تحقیقات حشره‌شناسی استفاده می‎شوند.

سخن پایانی

تفاوت پلیت و پتری دیش در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. رشد میکروارگانیسم‎ها بر روی ظروف پتری پر از آگار یک روش قوی، قابل‌اعتماد و شناخته شده است. در دهه‌های گذشته، ظروف پتری تجاری از شیشه به پلاستیک یکبار مصرف منتقل شده‌اند و در برخی موارد به صفحاتی با چاهک‌های بیشتر تقسیم شده‌اند. این قالب کشت همه‌کاره، با محفظه‌های مجزا به کوچکی 7  ×  7 طراحی شده‌اند و  اجازه می‎دهند تا نمونه‎های میکروبی جدا شده با تراکم بالایی رشد کنند.

 

امتیاز ۵ از ۵ – ۴ رای
spinner در حال ثبت رای

در ساعات کاری پاسخگوی شما هستیم.

برای مشاوره و پیگیری سفارشات خود می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۷۷۳۲۱۶۸۰ تماس بگیرید

نکته قابل‌ توجه در بررسی تفاوت پلیت و پتری دیش چیست؟

در بررسی تفاوت پلیت و پتری دیش باید گفت که این دو فقط از لحاظ تلفظ با هم فرق دارند و در عمل هیچ‌گونه تفاوتی بین آن‎ها وجود ندارد. پروتکل استاندارد جهت استریل کردن این لوازم، مستلزم استفاده از اتوکلاو برای استریل کردن آن‎ها است.

ویژگی های اصلی پلیت یا پتری دیش چیست؟

مقاوم به حرارت هستند. از جنس شیشه بور سیلیکات می‏باشند. مانع از تراکم آب و بخار در محیط کشت سلولی می‎شوند. در تشخیص آلودگی بسیار مؤثر هستند.

نقش کاربردی پلیت یا پتری دیش چیست؟

به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر و غیرقابل جایگزینی از تحقیقات میکروبیولوژیکی هستند که نقش کاربردی و مفیدشان در کشت باکتری‌ها، قارچ‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها می‎باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 3 =