تفاوت یورین باتل شفاف و غیر شفاف

یورین باتل یکی از ظروف بسیار مهم در عرصه آزمایشگاهی و نمونه برداری به‌حساب می‌­آید. این ظروف نمونه­ های مختلفی اعم از شفاف و غیرشفاف را دارند. یورین باتل­ ها در آزمایشگاه ­های نمونه برداری برای آزمایش ادرار در بیشتر موارد استفاده می­ شود. این ظرف­ها بسیار پرکاربرد بوده و در نگهداری آن­ هم باید بسیار ظرافت به خرج داد. یورین باتل­ ها در بیشتر مواقع در دو نوع شفاف و غیرشفاف به بازار عرضه می­ شوند که دررابطه‌با تفاوت­ های شفاف و غیرشفاف بسیار می­توان بحث نمود. اگر نمی‌دانید یورین باتل چیست پیشنهاد می‌کنیم قبل از آشنایی با تفاوت های یورین باتل شفاف و غیرشفاف، ابتدا آن را بطور کامل بررسی کنید.

 

تفاوت بطری نمونه گیری شفاف و غیرشفاف

مواد را می­توان بر اساس میزان نوری که از خود عبور می­دهد طبقه‌بندی کرد. موادی که امکان انتقال کامل نور را فراهم می­کنند، شفاف نامیده می‌شوند. هر جسمی را می ­وان از طریق مواد شفاف دید. یک نمونه از مواد شفاف شیشه خالص است.

یورین باتل غیرشفاف هر نور فرود را یا منعکس می­کنند یا جذب می­کنند. در نتیجه پرتوهای نور نمی­توانند از مواد مات عبور کنند. چوب، سنگ و غیره مواد مات هستند. مواد شفاف اجازه انتقال جزئی نور را از طریق آن­ها می­دهند. بخشی از نور فرودی ممکن است هنگام عبور از داخل ماده منعکس یا پراکنده شود.

هر جسمی که از طریق یک ماده نیمه شفاف دیده شود، مبهم یا تار به نظر می­رسد. تفاوت یورین باتل شفاف و غیرشفاف در اینجا نمایان می­شود.

 

یورین باتل شفاف

یورین باتل شفاف پرتوهای نور می‌توانند از این مواد عبور کنند. ضریب شکست مواد شفاف تقریباً یکنواخت است. بیشتر نوری که بر روی یک جسم شفاف فرومی‌رود، از طریق آن عبور می‌کند. پرتوهای نور از قانون شکست اسنل پیروی می­کنند. هنگام عبور از یک جسم شفاف، میزان پراکندگی آن بسیار کمتر است؛ بنابراین تصویر واضحی در آن‌سوی ماده دیده می­شود. شیشه­های پنجره ماهیت شفاف دارند. مواد شفاف (به‌عنوان‌مثال شیشه) برای عدسی­ها، آینه­های کروی، عینک­ها و بسیاری موارد دیگر استفاده می­شود.

پرتوهای نور در فضای داخلی چنین اجسامی پراکنده می­شوند. در نتیجه، پرتوهای نور در جهات تصادفی ظاهر می­شوند. اگر جسمی از طریق یک ماده نیمه شفاف دیده شود، تصویر مبهم یا تار به نظر می­رسد. شفافیت می­تواند به دلیل ویژگی­های زیر رخ دهد:

 

  • چگالی غیریکنواخت

اگر ماده­ای دارای توزیع غیریکنواخت ماده باشد، چگالی آن در قسمت­های مختلف متفاوت است. چنین توزیع چگالی می­تواند منجر به شکست و انتقال نامنظم شود. نوسانات چگالی ممکن است باعث ایجاد مراکز پراکندگی شود. در نقاط نوسان، پرتوهای نور پراکنده می­شوند.

  • نقص کریستالوگرافی

نقص (مثلاً نوسانات ترکیب) در ساختار بلوری می­تواند منجر به پراکندگی نور شود.

  • مرزها

مرزهای دانه (در یک ساختار چند کریستالی) و مرزهای سلولی (در یک موجود زنده) می­توانند به‌عنوان مراکز پراکندگی رفتار کنند.

 

یورین باتل غیرشفاف

یورین باتل غیرشفاف اجازه عبور نور را نمی­دهند. هر نور فرودی منعکس، جذب یا پراکنده می­شود. پرتوهای نور می­توانند تا حدودی به مواد نفوذ کنند.

دلایل عدم شفافیت عبارت‌اند از

  • جذب

پرتوهای نور را می­توان در داخل محیط جذب کرد. این فرایند شدت نور فرودی را به‌شدت کاهش می­دهد.

  • پراکندگی

مولکول­های محیط می­توانند نور را در جهت­های تصادفی جذب و پراکنده کنند. به دلیل پراکندگی تجمعی، انرژی موج می­تواند قبل از ظهور نور از طرف دیگر کاملاً تلف شود.

  • انعکاس

پرتوهای نور تابشی ممکن است در سطح یک جسم مات منعکس شوند. اجسام به دلیل بازتاب یک طول موج خاص رنگی به نظر می­رسند. بقیه طول‌موج‌ها جذب یا پراکنده می­شوند.شاید تفاوت یورین باتل شفاف و غیرشفاف را تا این لحظه درک کرده باشید.

 

مزایای یورین باتل های شفاف

ساختار اتمی یک ماده تعیین می‌کند که فوتون‌ها چگونه با یک ماده واکنش می‌دهند، بنابراین مشخص می‌کند که آیا یک ماده شفاف خواهد بود یا خیر. یک ماده شفاف تأثیر کمی روی فوتون در حال حرکت خواهد داشت و به آن اجازه می­دهد بدون آسیب از آن عبور کند، جایی که یک جسم مات یا تاریک فوتون را جذب می­کند و مسیر فوتون را مختل می­کند. مواد مختلف طول‌موج‌های مختلف نور را جذب می­کنند؛ بنابراین می­توان گفت که شفافیت یورین باتل با طول موج نور و ماهیت ماده تعیین می­شود.

اگرچه رایج‌ترین استفاده از مواد یورین باتل شفاف به شکل پنجره‌ها دیده می‌شود، شفافیت یکی از ویژگی‌های مورد تقاضا برای بسیاری از زمینه‌های نمونه برداری است. آن­ها به‌عنوان رسانای نور در فیبر نوری، به‌عنوان بطری نمونه گیری برای آزمایش ادرار و خون استفاده می­شوند.

یورین باتل شفاف جدید به‌عنوان نیمه‌هادی‌های پیشرفته برای آنالیز ادرار و خون جانوران استفاده می­شود.

 

نحوه بسته‌بندی یورین باتل شفاف و غیرشفاف

هنگام آزمایش نمونه، احتیاط‌های استاندارد را رعایت کنید:

برای محافظت در برابر پاشیده شدن نمونه، نشت یا قرارگرفتن در معرض احتمالی با عوامل بیماری‌زا، دستکش، روپوش آزمایشگاه، محافظ چشم یا سایر تجهیزات محافظ شخصی بپوشید.

  • ظرف را به‌صورت عمودی روی یک سطح صاف و تمیز قرار دهید. اگر حجم نمونه کم باشد ظرف ممکن است کج شود.
  • برچسب را از درب جدا کنید تا به سیستم انتقال یکپارچه ظرف برسید.
  • لوله خلأ را با درپوش روبه‌پایین در حفره درب قرار دهید.
  • لوله را بر روی نقطه سوراخ پیش ببرید تا سوزن سیستم انتقال به درپوش لوله وارد شود.
  • لوله را در موقعیت خود نگه‌دارید تا زمانی که لوله پر شود. ادرار به طور خودکار در داخل لوله جریان می­یابد.
  • وقتی پر شد لوله را از سیستم انتقال خارج کنید.
  • مراحل 4 -7 را برای پرکردن لوله‌های خلأ اضافی تکرار کنید و پس از اتمام، برچسب را در حفره کلاهک قرار دهید تا دوباره درپوش را ببندید تا از سوراخ شدن تصادفی سوزن جلوگیری شود.
  • یورین باتل نمونه را طبق پروتکل­های مرکز خود برای دور ریختن باقیمانده­های خطرناک زیستی دور بریزید.

 

حمل‌ و نقل یورین باتل

برای حمل این ظروف آزمایشگاهی به آزمایشگاه، هشدار کافی را با استفاده از برچسب و بسته‌بندی برای محافظت در برابر سوزن­های ناخواسته ناشی از نوک‌تیز زیر برچسب ارائه دهید. برچسب را بادقت روی حفره دستگاه انتقال یکپارچه قرار دهید. درپوش پیچ ظرف نمونه را به‌عنوان یک نوک‌تیز آلوده رفتار کنید.

همه دستگاه‌های جمع‌آوری، چه حاوی نمونه و چه استفاده‌شده، باید به‌عنوان خطرناک زیستی برای اهداف جابه‌جایی و دفع طبقه‌بندی شوند. مسئولیت رسیدگی، تصفیه و دفع زباله طبق قوانین جاری بر عهده هر آزمایشگاه است. یورین باتل استفاده‌نشده ممکن است غیر خطرناک در نظر گرفته شوند و طبق این معیارها دور ریخته شوند.

امتیاز ۵ از ۵ – ۶ رای
spinner در حال ثبت رای

در ساعات کاری پاسخگوی شما هستیم.

برای مشاوره و پیگیری سفارشات خود می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۷۷۳۲۱۶۸۰ تماس بگیرید

تفاوت یورین باتل شفاف و غیرشفاف در چیست؟

مواد را می­توان بر اساس میزان نوری که از خود عبور می­دهند طبقه‌بندی کرد. یورین باتل های غیرشفاف اجازه عبور نور را نمی­دهندو هر نور فرودی منعکس، جذب یا پراکنده می­شود بنابراین پرتوهای نور می ­توانند تا حدودی به مواد نفوذ کنند.

مزایای یورین باتل شفاف چیست؟

شفافیت یکی از ویژگی‌ های مورد تقاضا برای بسیاری از زمینه‌ های نمونه برداری است. آن­ها به‌عنوان رسانای نور در فیبر نوری، به‌عنوان نمونه برداری برای آزمایش ادرار و خون استفاده می­ شوند.

نحوه بسته‌ بندی یورین باتل شفاف و غیرشفاف به چه صورت است؟

برای محافظت در برابر پاشیده شدن نمونه، نشت یا قرارگرفتن در معرض احتمالی با عوامل بیماری‌زا، دستکش، روپوش آزمایشگاه، محافظ چشم یا سایر تجهیزات محافظ شخصی بپوشید. ما در این مقاله موارد دیگری را برای نحوه بسته بندی یورین باتل ها به شما گوش زد کرده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 + 4 =