سایز پتری دیش

برای هر سطح آزمایشگاهی سایز پتری دیش به عنوان یک ابزار مهم در موارد بسیار گوناگون و مختلف مورداستفاده قرار می­گیرد. در واقع هر سایز و هر جنس از پتری دیش کارایی خاص خود را دارند و روش استفاده آنها در هر جنس و سایز متفاوت می‌باشد. قبل از استفاده از پتری دیش‌ها و استفاده از سایزهای مختلف آن، در ظروف آزمایشگاهی از لوله‌های پلاستیکی که زیاد مناسب این کار نبودند استفاده می‌شد و طبیعتا بازده کمتری داشتند و امری دشوار و زمان بر بود.

توجه به سایزهای مختلف پتری دیش

بعد از اینکه دانستید پتری دیش چیست؟ لازم است بدانید که سایز پتری دیش از لحاظ جنس به دودسته پلاستیکی و شیشه‌ای دسته‌بندی می­شوند که هرکدام هم در سایزهای مختلف روانه بازار می‌شوند.

 

  • پتری دیش پلاستیکی

 این نوع پتری دیش از نوع پلاستیک بوده و در محیط­های آزمایشگاهی در مقیاس متوسط تا بزرگ مورداستفاده قرار می‌گیرد. یکبار مصرف بوده و قابلیت این که مجدداً مورداستفاده قرار بگیرند را ندارند. از این سایز پتری دیش پلاستیکی در انواع مختلف ساخته و تولید می‌شود.

  • پتری دیش شیشه ای

پتری دیش‌­های شیشه‌­ای از نوع باکیفیت‌تر هستند که کاربرد بیشتری را در آزمایشگاه شامل می­شوند. از این نوع پتری دیش هم در انواع و سایز مختلف ساخته و روانه بازار می­شوند. همچنین قابلیت استفاده مجدد را دارند و می­توان بعد از ضدعفونی‌کردن و استریل کردن آن برای کار و آزمایش­های بعدی اقدام نمود.

یک نکته مشترک در اکثر انواع سایز پتری دیش، دارای داشتن درب محافظ و کم‌عمق بودن آنها است و تنها تفاوت در جنس آنها می­باشد. اغلب شکل این لوازم  به‌صورت گرد هستند که برای کارکردن راحت با آن و کشت­‌های مختلف آزمایشگاهی است.

در پتری‌های شیشه ای نور شفاف و با درصد کمتر خطا روبه‌رو است و یکی از مزیت‌های خوب شیشه‌ای بودن ابزار است. در نوع پلاستیکی برای موارد کم‌اهمیت‌تر و ساده­تر بیشتر استفاده می­شود و قیمت بسیار پایی‌ن­تر و مناسب‌تری را برخوردار هستند.

سایزهای متنوع انواع پتری دیش

یکی از بهترین کاربرد پتری دیش، تشخیص آلودگی از روی ظروف است که می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. برای تشخیص بهتر میزان آلودگی پتری دیش را در محیطی که کشت صورت‌گرفته پر می‌کنند به صورتی که از لبه ظرف بیرون بزند که باعث آسان‌تر شدن نمونه‌گیری در محیط آلوده می‌شود. بهتر است بدانید پتری دیش‌هایی که در روش‌های کم‌عمق تکثیر یا کشت می‌شوند را به‌صورت آماده یا نیمه آماده می‌توان از محل‌های تولیدی پتری دیش‌ها خریداری کرد.

در تمامی انواع سایز پتری دیش معمولاً به چند دسته تقسیم می­شوند که عبارت­اند از:

  • پتری دیش­‌های با قطر 6 سانتی‌متر
  • پتری دیش­‌های با قطر 8 سانتی‌متر
  • پتری دیش­‌های با قطر 10 سانتی‌متر
  • پتری دیش­‌های با قطر 15 سانتی‌متر

لازم به ذکر است که از سایز پتری دیش­های شیشه ای برای استفاده در محیط‌های آزمایشگاهی حساس استفاده می‌شود. این محیط‌های آزمایشگاهی عملیاتی از قبلی کشت، نگهداری باکتری و میکروب و هم چنین داده‌های بیولوژیک را در این نوع پتری دیش قرار می‌دهند. بیشترین کاربرد سایزهای پتری دیش برای مصارف آزمایشگاه‌های بیولوژیکی و کشت سلول است که نیازمند دقت بالا در انجام‌دادن عملیات است.

در برخی از این پتری دیش­ها، مخصوصاً نوع شیشه‌ای دارای منافذ ریزی هستند که باعث تهویه هوا و طبیعی بودن آزمایش می‌شود. در برخی دیگر از این پتری دیش‌ها دارای پایه هستند که برای مصارف خاصی استفاده می‌شوند. نوع دیگری هم وجود دارند که تقریباً صاف به نظر می­رسند و برای قراردادن در زیر میکروسکوپ و بررسی آزمایش موردنظر را انجام می­دهند.

کلام آخر

چنانچه نیاز به تهیه انواع مختلف سایز پتری دیش داشتید می‌توانید آن را از سایت ما سفارش داده و آن را در مدت‌زمان کوتاهی تحویل بگیرید. اگر هرگونه سؤال یا پرسش در این زمینه داشتید می‌توانید با کارشناسان فروش طیف رویان در ارتباط باشید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۳ رای
spinner در حال ثبت رای

در ساعات کاری پاسخگوی شما هستیم.

برای مشاوره و پیگیری سفارشات خود می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۷۷۳۲۱۶۸۰ تماس بگیرید

سایز پتری دیش از لحاظ جنس به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

سایز پتری دیش از لحاظ جنس به دودسته پلاستیکی و شیشه­ای دسته‌بندی می­شوند که هرکدام هم در سایزهای مختلف روانه بازار می­شوند.

بطورکلی سایزهای پتری دیش به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

بطور کلی سایز پتری دیش ها با قطرهای 6، 8، 10 و 15 سانتی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکته مشترک در اکثر سایزهای پتری دیش چیست؟

یک نکته مشترک در اکثر انواع سایز پتری دیش، دارای داشتن درب محافظ و کم‌عمق بودن آنها است و تنها تفاوت در جنس آنها می­باشد. اغلب شکل این لوازم به‌صورت گرد هستند که برای کارکردن راحت با آن و کشت­های مختلف آزمایشگاهی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست + شش =