ظرف نمونه گیری مدفوع

آیا از نظر شما مدفوع جنبه مثبت دارد؟ از نظر بیشتر مردم مواد زائد بدن از طریق مدفوع از بدن دفع می­شوند. اگر شا دچار بیماری­هایی همچون بیماری گوارش شوید از طریق همین مدفوع می­توان به بیماری شما پی برد و آن را درمان کرد. همانطور که گفتیم بیماری­هایی که از طریق مدفوع قابل کشف است بیماری­های عفونی و گوارشی هستند. در واقع این مدل بیماری­ها اثر خود را بر روی مدفوع می­گذارند و پزشک می­تواند از طریق بررسی مدفوع به بیماری شما پی ببرد و اقدام به درمان آن کند. اگر شما بخواهید مدفوع خود را برای آزمایش در اختیار پزشک یا آزمایشگاه قرار دهید حتما باید از ظرف نمونه گیری مدفوع استفاده کنید. شما برای این کار باید از طریق قاشقک درون آن، از مدفوع خود نمونه تهیه کنید و آن را در اختیار پزشک قرار دهید. در ادامه همراه ما باشید تا به صورت کامل با ظرف نمونه گیری مدفوع آشنا شوید.

ظرف نمونه گیری مدفوع چیست؟

اگر مقدمه مقاله را به صورت کامل مطالعه کرده باشید خواهید دید که موضوع بحث ما ظرف نمونه گیری مدفوع است. یکی از ضروریات هر آزمایشگاه قوطی استول یا قوطی نمونه گیری است؛ این ظرف تقریباً در تمام آزمایشگاه­ها موجود است. ظرف نمونه گیری مدفوع برای نگهداری و حمل نمونه می­باشد. هر زمانی که شما احساس کنید علائم بیماری عفونی یا گوارشی دارید و به دکتر مراجعه کنید، دکتر برای اینکه بتواند شما را درمان کند برای شما آزمایش مدفوع تجویز می­کند. شما برای اینکه بتوانید سلامت خود را بدست آورید باید این آزمایش را انجام دهید. در این زمان وظیفه شما این است که به یک آزمایشگاه مراجعه کنید و از آنها یک ظرف جهت نمونه گیری مدفوع تهیه کنید. شما با کمک قاشقک موجود در قوطی نمونه گیری می­توانید به راحتی اقدام به نمونه گیری از مدفوع خود کنید.

اگر این قاشقک بلند باشد شما می­توانید به راحتی و بدون تماس دست از مدفوع خود نمونه برداری کنید. این موضوع باعث می­شود که آزمایش شما دقیق­تر باشد. این قوطی­ها در دو نوع قاشق دار و بدون قاشق در بازار موجود هستند؛ نوعی که در آن قاشق وجود ندارد از اپلیکاتور برای جمع آوری نمونه مدفوع استفاده می­شود. در بیشتر مواقع از بیمار می­خواهند که در محل آزمایشگاه نمونه مدفوع تهیه کند اما اگر این موضوع مهیا نباشد شما می­توانید از آزمایشگاه ظرف نمونه گیری مدفوع را دریافت کنید و در خانه اقدام جمع آوری مدفوع کنید. مدفوع باید حداکثر بعد از 2 ساعت به آزمایشگاه تحویل داده شود. البته اگر مدفوع درون یخچال گذاشته شود این امکان را دارد که تا 8 ساعت بعد مدفوع را نگهداری کنید. البته بهتر است در همان زمان اولیه به آزمایشگاه مراجعه کنید و اقدام به تحویل نمونه کنید.

 

دسته بندی ظرف نمونه گیری مدفوع

حالا زمان آن رسیده است که شما را با دسته بندی این ظروف آزمایشگاهی آشنا کنیم، اگر شما با دسته بندی این ظروف آشنا باشید راحت­تر و بهتر می­توانید از این ظرف استفاده کنید. همانطور که در تمام مقالات گفته ایم مردم بر اساس نیاز خود این قوطی­ها را دسته بندی می­کنند. مردم ما به هر شکل که بخواهند این ظروف را دسته بندی می­کنند. ما همیشه گفته ایم که درست­ترین دسته بندی بر اساس ظرفیت و استریل بودن یا نبودن است. در این ظرف­ها دسته بندی اصلی بر اساس ظرفیت آن است؛ این ظرف همیشه باید استریل باشد و اگر این ظرف استریل نباشد ممکن است در جواب آزمایش شما مشکلی ایجاد کند. در ادامه این مقاله سعی می­کنیم تا به صورت کامل نحوه دسته بندی و انواع ظرف نمونه مدفوع را شرح دهیم.

 

چقدر جا می­گیره؟

در قسمت­های قبلی مقاله اشاره کردیم که درست­ترین دسته بندی این ظروف بر اساس میزان ظرفیت آنهاست. به طور معمول هر آزمایش بین 5 تا 7 گرم نمونه نیاز دارد اما ممکن است برای یک آزمایش نیاز باشد تا مقدار نمونه بیشتری تهیه شود. اگر بخواهیم به طور کلی ظرفیت این قوطی­ها را مورد بررسی قرار دهیم می­گوییم، این قوطی­ها در دو حجم 15 میل و 30 میلی گرم تولید می­شوند. سایز قاشقک­های قوطی­ها بر اساس میزان ظرفیت قوطی متفاوت است. هر که بامش بیش برفش بیشتر. در واقع اگر ظرفیت قوطی استول آزمایشگاهی بیشتر باشد طول قاشقک نیز بلندتر است. در بعضی از ظرف­های نمونه گیری مدفوع قاشقک­های جدا شونده موجود است. این قاشقک­ها را می­توان از درب قوطی جدا کرد و به صورت جدا گانه استفاده کرد. این امر در نمونه برداری به بیمار کمک بسیار می­کند.

 

درب چطوری باشه؟

یک از نکات مهم که باید به آن توجه کرد درب قوطی است. در واقع مهم است که درب قوطی به چه شکل بسته می­شود. بسته شدن صحیح درب رابطه مستقیم با نشت دادن یا ندادن قوطی دارد. از نظر ما اگر از ظرف با درب­های پیچی استفاده کنید بهتر است زیرا این درب برای عموم مردم آشنا تر است سختی کمتری به بیمار وارد می­کند. البته در بازار قوطی با درب فشاری نیز موجود است که می­توانید از آنها نیز استفاده کنید. البته درب­های فشاری ممکن است در صورت استفاده نادرست بیمار خراب شود؛ این موضوع باعث می­شود آزمایش به کلی دچار مشکل شود. درب­های پیچی راحت­تر بسته می­شود و راحت­تر باز می­شود اما درب­های فشاری کمی سخت باز یا بسته می­شوند که این موضوع باعث می­شود در بعضی مواقع درب خرب شود. اگر شرکت تولید کننده محصولات با کیفیت تولید کرده باشد این درب­ها تحت هیچ شرایطی نشت نمی­دهد و شما می­توانید با خیال راحت استفاده کنید.

 

 

ظروف نمونه گیری مدفوع از چه مواد تولید می­شود؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که این ظروف از چه موادی ساخته می­شوند که نشتی نمی­دهند؟ مواد تولید کننده این ظروف رابطه مستقیم با این موضوع دارد؛ در واقع اگر این ظروف از مواد دسته دوم یا بازیافتی تولید شود ممکن است باعث نشتی و از همه بدهر تغییرات در نمونه شود که تمام آزمایشات را دچار مشکل می­کند. به طور کل این قوطی­ها از جنس پلی ‌پروپیلن و پلی‌ اتیلن تولید می­شوند. این مواد هیچ تاثیری بر روی نمونه ندارد که باعث می­شود آزمایش شما بسیار دقیق باشد.

امتیاز ۵ از ۵ – ۶ رای
spinner در حال ثبت رای

در ساعات کاری پاسخگوی شما هستیم.

برای مشاوره و پیگیری سفارشات خود می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۷۷۳۲۱۶۸۰ تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − سه =