پتری دیش چیست

پلیت آزمایشگاهی یا پتری دیش چیست؟ پیتری دیش که به آن پلیت نیز گفته می­‌شود، یک ظرف گرد کوچک و کم‌عمق است که برای کشت سلولی و ذخیره مواد بسیار کم در آزمایشگاه­‌ها از آن استفاده می­‌شود. این وسیله بیشتر در آزمایشگاه­‌های زیست‌شناسی، شیمی و میکروبیولوژی کاربرد دارد.

سازنده این وسیله فردی به نام جولیوس ریچارد پتری است و به‌خاطر گرامی داشت او بخشی از نام او را روی اختراع گذاشته‌اند. در ادامه ما می­‌خواهیم توضیح کاملی درباره پتری دیش، ویژگی­‌ها، کاربرد آن در زمینه‌های مختلف و….. به شما ارائه دهیم. پس اگر به این موضوع علاقه دارید تا آخر مقاله همراه ما باشید.

پتری دیش‌ های مختلف

دنیای امروزه جهان پیشرفت است. این پیشرفت فقط به زمینه کامپیوتر و تکنولوژی­‌های این مدلی مربوط نمی­‌شود. یکی از زمینه­‌های که امروزه در آن پیشرفت چشمگیری اتفاق افتاده است زمینه پزشکی می‌­باشد. امروزه پیشرفت­‌ها و کشفیات زیادی در زمینه‌های شیمی، میکروبیولوژی و زیست‌شناسی انجام شده است.

همان‌طور که گفته شد، پتری دیش یک ظرف به شکل بشقاب کوچک است که و عمق کمی دارد و در دو نوع پلاستیکی و شیشه­ای تولید می­‌شود. هنگام استفاده از این ظروف باید از تمیز و استریل بودن آن اطمینان کامل داشته باشید. هر دو نوع پتری دیش قابل استریل شدن و استفاده مجدد هستند. پتری دیش در زمینه شناخت میکروارگانیسم به دانشمندان کمک بسیاری کرده است.

پتری دیش­‌ها علاوه بر نوع ساختار، با شکل ظاهری خود نیز به چند دسته تقسیم می­‌شوند. این شکل ظاهری در واقع شکل کف آنها می‌­­باشد. کف بعضی از پتری دیش­‌ها ساده است. نوع دیگر آن دارای کفی شطرنجی شکل می‌­باشد و از آن برای شمارش کلونی‌ها استفاده می­‌شود. کف برخی از آنها هم توسط دیواره خود به چندین قسمت تقسیم می‌­شوند و از آن برای کشت­‌های مختلف استفاده می­‌شود.

ویژگی­ های پتری دیش چیست؟

پتری دیش‌ها دارای ویژگی­‌های بسیار خوب و زیادی هستند. در ادامه مهم‌ترین آنها ذکر شده است:

  • پتری دیش­‌ها اغلب به شکل دایره‌ای با قطر 30 الی 200 میلی متر و ارتفاعی به‌اندازه حداکثر 10 میلی متر هستند. البته پتری دیش‌ها در شکل‌هایی مربع یا مکعب هم ساخته شده‌اند اما استفاده از آنها رایج نیست.
  • نوع شیشه‌ای این محصول اغلب از شیشه بوروسیلیکات و در دمای 120 الی 160 درجه سانتی‌گراد تولید شده است و همچنین در برابر حرارت مقاوم می­‌باشد. قبلاً فقط نوع شیشه‌ای این محصول وجود داشت اما از سال 2010 نوع پلاستیکی آن نیز به بازار عرضه شد. نوع پلاستیکی این محصول از پلی استایرن ساخته شده است.
  • پایه موجود در زیر پتری دیش‌ها مشاهده اجسام در زیر میکروسکوپ را آسان می‌کند.
  • بعضی از پتری دیش­‌ها نیز دارای توری در قسمت پایین خود می­‌باشند که این کار باعث آسان­‌تر شدن اندازه­‌گیری تراکم میکروارگانیسم ها می‌­شود.
  • پتری دیش‌ها دارای درب کم‌عمق و شفاف هستند. درب­‌های پتری دیش­‌های شیشه‌ای کاملاً مناسب برای انجام آزمایش‌ها هستند اما درب‌های پلاستیکی ممکن است باعث خشک‌شدن سلول­‌های کشتی شوند. همچنین اغلب در درب­‌های شیشه‌ای و پلاستیکی سوراخ­‌های کوچکی در اطراف لبه برای تهویه هوا وجود دارد.

کاربرد­های پتری دیش چیست؟

پتری دیش یکی از مهم‌ترین ابزار مورداستفاده در آزمایشگاه‌ها می‌­باشد و آزمایشگاهی که در آن پتری دیش نباشد اصلاً وجود ندارد. پتری دیش در انواع آزمایشگاه­‌ها کاربردهای مختلفی دارد. در ادامه خلاصه‌ای از کاربرد پتری دیش در انواع آزمایشگاه‌ها بیان شده است:

کاربرد پتری دیش در کشت سلول

در آزمایشگاه­‌های کشت سلول از پتری دیش برای کشت ارگانیسم‌های یوکاریوتی و مطالعه ایمنولوژی بر روی آنها استفاده می‌­کنند. در بیشتر مواقع سلول­­‌ها مانند لاله‌ای که به کف ظرف متصل است، رشد می­‌کنند.

کاربرد پتری دیش در حشره‌شناسی

حشره‌شناسی نیز در دسته علوم آزمایشگاهی قرار دارد که در این نوع آزمایش انواع حشره‌ها را در ظرفی قرار داده و سپس به مطالعه آن‌ها می‌پردازند.

کاربرد پتری دیش در میکروارگانیسم

از پتری دیش در آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی اغلب برای کشت و تکثیر انواع میکروارگانیسم‌ها مانند باکتری، قارچ، مخمر و….. استفاده می­‌شود. پتری دیش برای کشت و تکثیر ارگانیسم­‌هایی که برای رشد خود به محیطی جامد و نیمه جامد نیاز دارند، بسیار مناسب است.

در بیشتر مواقع محیط مناسب کشت سلول شامل یک صفحه آگارز می‌باشد. این لایه شامل خون، کربوهیدرات، نمک، رنگ، آنتی‌بیوتیک و همه موادی که ارگانیسم برای رشد نیاز دارد، است. البته به‌غیراز این‌ها مواد دیگری نیز بر اساس کشت و نوع انجام کار هنگام رشد به آن اضافه می‌­شود.

کاربرد پتری دیش در گیاه‌شناسی

دیگر کاربردهای پتری دیش در زمینه گیاه‌شناسی می­‌باشد. از این محصول برای بررسی اولیه جوانی زنی گیاهان و رشد و تقسیم‌های آن به‌صورت غیرمستقیم استفاده می‌­شود.

کاربرد پتری دیش در ذخیره کردن نمونه

از ظروف آزمایشگاهی که برای ذخیره کردن انواع نمونه‌ها مناسب است، می‌توان به پتری دیش اشاره کرد. انواع این نمونه­‌ها شامل نمونه­‌های مایع، گرانول­‌ها، نمونه­‌های پودری، دانه‌های گیاهان و….. می­‌باشد. از جمله مزایای پتری دیش که هنگام استفاده آن در این زمینه مهم است، می­‌توان به قابلیت دیدن محتویات داخل آن بدون نیاز به میکروسکوپ یا چشم غیرمسلح اشاره کرد. یعنی شما برای بررسی و تشخیص محتویات داخل پتری دیش نیازی در برداشتن درب آن ندارید.

کاربرد پتری دیش در علم شیمی

آخرین کاربرد پتری دیش که در این مقاله می­خواهیم به آن اشاره کنیم کاربرد آن در زمینه علم شیمی است. از این محصول در علم شیمی برای خشک‌کردن رسوبات و تبخیر حلال‌ها در آون‌های آزمایشگاهی استفاده می­‌شود.

قیمت خرید پتری دیش

به دلیل استفاده بسیار زیاد از پتری دیش در انواع آزمایشگاه‌ها شرکت­‌های مختلفی در سراسر دنیا از جمله کشور خودمان ایران و در شرکت طیف رویان به تولید این محصول می­‌پردازند. کیفیت محصولات تولید شده توسط این شرکت­­‌ها متفاوت می­‌باشد، به همین دلیل قیمت آن نیز متفاوت است. البته اغلب پتری دیش‌های این شرکت­‌ها دارای کیفیت قابل قبولی هستند. به طور کل کیفیت، نوع کاربرد آن، جنس آن (شیشه‌ای یا پلاستیکی)، قطر دهانه و ارتفاع آن در قیمت تأثیر دارد و بهتر است قبل از خرید حتماً کمی تحقیق انجام دهید. اگر به دنبال قیمت مناسب­‌تر هستید باید از شرکت­‌های ایرانی خرید نمایید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۲ رای
spinner در حال ثبت رای

در ساعات کاری پاسخگوی شما هستیم.

برای مشاوره و پیگیری سفارشات خود می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۷۷۳۲۱۶۸۰ تماس بگیرید

پلیت آزمایشگاهی یا پتری دیش چیست؟

یک ظرف گرد کوچک و کم‌عمق است که برای کشت سلولی و ذخیره مواد بسیار کم در آزمایشگاه­‌ها از آن استفاده می­‌شود. این وسیله بیشتر در آزمایشگاه­‌های زیست‌شناسی، شیمی و میکروبیولوژی کاربرد دارد.

ویژگی­ های پتری دیش چیست؟

اغلب به شکل دایره‌ای با قطر 30 الی 200 میلی متر و ارتفاعی به‌اندازه حداکثر 10 میلی متر هستند. نوع شیشه‌ای این محصول اغلب از شیشه بوروسیلیکات و نوع پلاستیکی این محصول از پلی استایرن ساخته شده است. بعضی از آنها دارای توری در قسمت پایین خود می­‌باشند که این کار باعث آسان­‌تر شدن اندازه­‌گیری تراکم میکروارگانیسم ها می‌­شود.

کاربرد­های پتری دیش چیست؟

پتری دیش ها در  کشت سلول، حشره‌شناسی، میکروارگانیسم، گیاه‌شناسی، ذخیره کردن نمونه و علم شیمی کاربرد دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + 9 =