کشت سطحی در پتری دیش

پتری دیش ظرف مناسبی است که باکتری‌ها در آن قادر به رشد و تکثیر هستند. به‌این‌ترتیب زمانی که باکتری‌ها در مکان و شرایط مناسبی قرار می‌گیرند تا رشد کنند و افزایش یابند، کشت سطحی در پتری دیش شکل می‌گیرد.

تعریف محیط کشت

محیط کشت سطحی در پتری دیش باید چه شرایطی داشته باشد: همه ما می‌دانیم که میکروب یک موجود زنده است که می‌تواند خود به‌تنهایی عوامل حیات خود را فراهم کند. ما بافکر و بحث در مورد این موضوع متوجه می‌شویم که میکروب نیز مانند سایر جانداران دیگر به آب، غذا، مواد معدنی و آلی نیاز دارد. مکانی که باعث ادامه حیات یک میکروب می‌شود و دارای عناصر و مواد غذای لازم برای رشد یک میکروب است، محیطی است که شرایط کشت باکتری یا میکروب را دارد.

نکته قابل توجه در محیط کشت سطحی

نکته‌ای که لازم است دراین‌خصوص بدانید این است که محیط کشت سطحی در پتری دیش هم به‌صورت دست‌ساز ساخته می‌شود و هم به‌صورت طبیعی. محیط کشت طبیعی به این صورت که درون سلول یک جانور این محیط مهیا است. جالب است بدانید که یکی از بهترین مکان‌ها برای کشت میکروب یا باکتری وجود دارد، خون است.

زیرا خون تمام عوامل لازم و اصلی حیات یک میکروب یا باکتری را اعم از PH مناسب، مواد مغذی، اکسیژن دارد. علاوه بر خون محیط برخی ظروف آزمایشگاهی نیز هستند که میکروب‌ها در آن جا کشت می‌شوند. به طور مثال: زمانی که محیط مایع است، ظرفی که در آن کشت انجام می‌شود لوله‌ای است و زمانی که محیط جامد است، کشت هم در پلیت و هم در لوله کشت می‌شود.

کشت باکتری‌ها

اگر بطور خلاصه بگوییم که پتری دیش چیست؟ پلیت‌ها یا همان پتری دیش‌ها بیشترین محیط‌هایی هستند کشت عمومی در آن‌ها انجام می‌شود. این محیط‌های عمومی صرفاً برای تهیه مواد غذایی به‌منظور تکثیر میکروب‌ها و باکتری‌ها هستند.

محیط کشت کامل

محیطی که همه موارد لازم و اصلی را برای  رشد و تکثیر باکتری و میکروب‌ها دارد و همچنین بدون مواد ضدباکتری است که تقریباً هشتاد درصد میکروب و باکتری‌ها می‌توانند در آن محیط رشد کنند، محیط کشت سطحی در پتری دیش کامل نام دارد. این مکان کشت کامل عاری از هر نوع اندیکاتور و مهارکننده است. با رشد و تکثیر باکتری‌ها و میکروب‌ها شما هیچ تغییر رنگی مشاهده نمی‌کنید.

محیطی که دارای کیفیت مطلوب و مغذی برای کشت کامل میکروب و باکتری وجود دارد، نوترینت آگار است. شما برای تهیه نوترینت آگار می‌توانید به فروشگاه‌های تجهیزات آزمایشگاهی مراجعه کنید.

آگار چیست؟

با مطالعه قسمت قبلی مقاله شاید برایتان سؤال پیش بیاید که آگار چیست؟ برای جواب این سؤال باید به شما بگوییم که آگار یک نوع پودر ژله‌ای است که کاملاً بر خلاف پودر ژلاتین عمل می‌کند. زیرا این قابلیت را دارد که حرارت سی و هفت‌درجه‌ای را که مناسب برای تکثیر و افزایش همه نوع باکتری و میکروب‌های بیماری‌زا برای انسان است را تحمل کند.

همچنین جالب است بدانید که هیچ باکتری و میکروب دیگری نمی‌تواند آن را از بین ببرد. جلبک‌های دریایی قادر هستند که ساختمان پلی ساکاریدی آگار را تشکیل دهند. نکته جالبی که در این مورد وجود دارد این است که نقطه که آن به انجماد می‌رسد چهل و سه درجه سانتیگراد و نقطه‌ای که آن به ذوب می‌رسد نود و پنج درجه سانتیگراد است.

انواع کشت باکتری

کشت سطحی در پتری دیش باکتری در انواع محیط‌های مختلف قابل انجام است. ما در ادامه مطلب می‌خواهیم به دو نمونه از آن‌ها اشاره کنیم.

  1. باکتری و میکروب در محیط کشت مایع (براث)
  2. کشت باکتری و میکروب در محیط کشت جامد (آگار)

روش کشت باکتری و میکروب در محیط جامد

کشتی که در محیط جامد انجام می‌شود به دو صورت است. روش اول: محیط جامد کشت در لوله و روش دوم: محیط جامد کشت در پتری دیش یا پلیت.

پتری دیش چه کاربردی دارد؟

در علم زیست‌شناسی از پتری دیش‌ کشت سلول برای پرورش و تکثیر باکتری‌ها مخمر‌ها و دیگر میکرو ارگانیسم‌ها استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که ارگانیسم‌ها روی سطوح جامد یا نیمه جامد قابلیت رشد و تکثیر را دارند، به‌این‌ترتیب پتری دیش‌ها برای آن‌ها بسیار مناسب هستند.

اگر بخواهیم به طور کامل و دقیق بگوییم که پتری دیش‌ها چه کاربردی دارند می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پرورش میکروارگانیسم‌ها

مکانی که در آن کشت سطحی در پتری انجام می‌گیرد  معمولاً روی یک صفحه آگار است. این ژل آگارز و یا آگار دارای مواد مغذی مانند کربوهیدرات، خون، آمینو اسیدها، نمک و همچنین دارای نشانگرها و رنگ‌ها است که مناسب رشد و تکثیر میکروب و باکتری‌ها است. ژل آگار و دیگر موادی که باعث تشکیل آن می‌شود را در آب گرم حل می‌کنند و در پتری دیش‌ها می‌ریزند.

در واقع همه آن مواد داخل پتری دیش می‌مانند تا کامل خنک و جامد شوند. بعد از جامد شدن مواد، نمونه‌ای از ارگانیسم تلقیح می‌شود. زمانی که ارگانیسم‌‌ها در پتری دیش‌های درحال‌رشد و تکثیر هستند، ممکن است که پتری دیش‌ها در مدت‌زمان چند ساعت و یا چند روز پوشانده شود و یا به‌صورت وارونه قرار گیرند، تا در معرض خطر آلودگی ناشی از اسپور‌هایی که در هوا وجود دارند قرار نگیرند.

  • میکروبیولوژی

میکرو بیولوژیست‌ها این قابلیت را دارند که موادی که نیمه جامد است را در داخل و یا سطح پتری دیش‌ها بریزند و در این حالت باکتری و میکروب‌ها را پرورش دهند. این کار به میکروب‌شناس این امکان را می‌دهد که رنگ، اندازه، شکل و دیگر تغییرات انجام شده کلنی را مشاهده کنند.

  • تشخیص آلودگی

از دیگر کاربردهای پتری دیش می‌توانیم به تشخیص آلودگی وسایل و محیط اشاره کنیم. از این پتری دیش‌ها برای اندازه‌گیری آلودگی در سطوح استفاده می‌شود.

  • حشره‌شناسی

کاربرد دیگری که ظروف پتری دیش دارند این است که این ظروف مکانی مناسب برای مشاهده و مطالعه حیوانات کوچک مانند حشرات است.

سخن پایانی

طیف رویان با تهیه و جمع‌آوری این مقاله قصد داشتیم که شما را با ظروف آزمایشگاهی پتری دیش و کشت سطحی در پتری دیش و انواع کاربرد‌های آن آشنا کنیم. تا جایی که امکان داشت ما برای شما این موضوع را شرح دادیم. امیدواریم که با مطالعه دقیق این مقاله سؤالتان رفع شده باشد

 

امتیاز ۵ از ۵ – ۳ رای
spinner در حال ثبت رای

در ساعات کاری پاسخگوی شما هستیم.

برای مشاوره و پیگیری سفارشات خود می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۷۷۳۲۱۶۸۰ تماس بگیرید

کشت سطحی در پتری دیش چگونه شکل می‌گیرد؟

پتری دیش مکان مناسبی است که باکتری‌ها در آن قادر به رشد و تکثیر هستند. به‌این‌ترتیب زمانی که باکتری‌ها در مکان و شرایط مناسبی قرار می‌گیرند تا رشد کنند و افزایش یابند، کشت سطحی در پتری دیش شکل می‌گیرد.

محیط کشت سطحی در پتری دیش باید چه شرایطی داشته باشد؟

مکانی که باعث ادامه حیات یک میکروب می‌شود و دارای عناصر و مواد غذای لازم برای رشد یک میکروب است، محیطی است که شرایط کشت باکتری یا میکروب را دارد.

آگار چیست؟

آگار یک نوع پودر ژله‌ای است که کاملاً بر خلاف پودر ژلاتین عمل می‌کند. زیرا این قابلیت را دارد که حرارت سی و هفت‌درجه‌ای را که مناسب برای تکثیر و افزایش همه نوع باکتری و میکروب‌های بیماری‌زا برای انسان است را تحمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 2 =