انواع بطری نمونه برداری

اگر شما صنعتگر یا تولیدکننده مواد غذایی باشید قطعاً با مهندسان بهداشت محیط و مهندسان صنایع غذایی در ارتباط بوده‌اید. شاید خود شما مهندس بهداشت محیط یا مهندس صنایع غذایی باشید. حتماً در زمانی که بخواهید از مواد غذایی یا حتی آب نمونه برداری کنید باید از بطری نمونه برداری استفاده کنید. در واقع نمونه ­ای که شما تهیه کردید باید درون یک بطری ذخیره شود. شاید در ابتدا برایتان سوال باشد که پس یورین باتل چیست؟ خیلی خلاصه بگوییم یورین باتل درواقع همان انواع بطری نمونه گیری است که در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

ما قصد داریم در این مقاله به‌خوبی هرچه‌تمام‌تر انواع بطری نمونه برداری را به شما معرفی کنیم. البته قبل از آن باید یکسری اطلاعات در اختیار شما قرار بدهیم تا بتوانید به‌خوبی موضوع انواع بطری نمونه گیری را درک کنید؛ پس ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید و تلاش کنید که به‌دقت مقاله را مطالعه کنید تا هیچ نکته‌ای را از دست ندهید.

 

بطری نمونه برداری چیست؟

در بعضی موارد نیاز است که شما مایعی یا ماده­ای را آزمایش کنید برای این کار کافی است شما یک بطری نمونه برداری داشته باشید. در واقع این بطری­ها ساخته شده‌اند که در آن نمونه­های را نگهداری کنید؛ البته که این بطری­ها شرایط خاصی دارند. اگر بخواهیم به‌صورت ساده توضیح بدهیم بطری نمونه‌گیری برای حفظ یکپارچگی نمونه‌های بیولوژیکی و دیگر نمونه­ها در هنگام حمل و نگهداری مورداستفاده قرار می­گیرد.

این ظروف هم مانند دیگر ظروف دسته‌بندی خاص و مختص به خودشان را دارند. البته ما در این مقاله به‌صورت کامل و جامع تمام مدل دسته‌بندی­ها را مورد بررسی قرار می­دهیم. درب یا درپوش این بطری­ها این اطمینان را به شما می­دهند که به‌راحتی از این بطری استفاده کنید بدون اینکه استرس این را داشته باشید که ممکن است زمانی نشت بدهد. در ادامه با  کامل آشنا می­شوید.

بطری­ نمونه برداری آزمایشگاهی بر اساس نوع مصرف و میزان نیاز ممکن است از جنس­های مختلف و کیفیت­های مختلفی ساخته شود. بر اساس همین مشخصه­ها ممکن است قیمت ظرف نیز تغییر کند. البته جنسی که قرار است بطری از آن تولید شود هم در میزان زمانی که می­توانید نمونه خود را درون آن نگهداری کنید مؤثر است. ما در ادامه مقاله سعی می­کنیم تا انواع بطری نمونه برداری را برای شما شرح دهیم پس همراه ما باشید.

 

انواع بطری نمونه گیری

همان‌طور که پیش­تر اشاره کردیم ممکن است هر فردی بر اساس مشخصه­ های مختلفی این بطری­ها را دسته‌بندی کند. بعضی از افراد بر اساس میزان ظرفیت بطری­ها را دسته‌بندی می­کنند و دیگر افراد بر اساس نوع جنس بطری آن را دسته‌بندی می­کنند. ما در این قسمت مقاله سعی می­کنیم تا به‌صورت کامل و جامع تمام مدل دسته‌بندی­ ها را بررسی کنیم. دقیق ­ترین مدل دسته‌بندی بر اساس جنس بطری است، در واقع هر جنسی مدل خاصی ویژگی دارد و این ویژگی­ ها ممکن است مختص خود بطری باشد یا ممکن است باعث شود در جمع‌آوری نمونه به شما کمک کند.

 

جنس بطری: شیشه یا پلاستیک

همه ما می­دانیم که بطری­ها دو نوع شیشه­ای و پلاستیکی دارند که هرکدام ویژگی خاصی دارند. البته که ممکن است یکسری ویژگی مشترک نیز داشته باشند. در واقع این ظروف آزمایشگاهی بر اساس جنسشان برای نگهداری نمونه­های مختلفی مورداستفاده قرار می­گیرند. مدل پلاستیکی بطری­های نمونه برداری بیشتری برای نگهداری نمونه­های صنعتی مورداستفاده قرار می­گیرد. پلاستیک به دلیل اینکه دربار خورندگی بسیار مقاوم است می­تواند این مدل محلول­ها را برای زمان طولانی در خود ذخیره کند.

بطری­های پلاستیکی معمولاً از جنس پلی پروپیلن است. این مدل بطری بیشتر در آزمایشگاه برای نگهداری مواد خورنده یا حلال­ها مورداستفاده قرار می­گیرد. ویژگی که پلاستیک دارد باعث می­شود شما نتوانید مدت‌زمان طولانی نمونه را درون آن نگهداری کنید. دلیل آن هم این است که پلاستیک در طولانی‌مدت اثر بر روی نمونه می­گذارد در واقع این تأثیر به‌صورت متقابل است، یعنی ممکن است نمونه بر روی بطری تأثیر بگذارد.

شما می­توانید بطری پلاستیکی را استریل کنید این هم به دلیل تحمل فشار و دمای اتوکلاو است. این ویژگی بسیار به شما در نگهداری نمونه کمک می­کند. البته اگر می­خواهید بطری را شست­وشو دهید و استریل کنید بهتر است که از بطری­های شیشه‌ای استفاده کنید. شما می­توانید به روش­های مختلفی و با مواد مختلفی این بطری­ها را استریل کنید.

آیا شما بشر شیشه ­ای دیده‌اید؟ در واقع بطری ­های پلاستیکی نیز از همان جنس هستند فقط فرق آن این است که شما می­توانید درب آن را ببندید. شما می­توانید همه مدل مواد و نمونه را درون این ظرف­ها نگهداری کنید. این مدل بطری در انواع بطری نمونه برداری بسیار محبوب است و کاربرد زیادی نیز دارد. در واقع شما می­توانید نمونه ­های خود را درون این بطری برای مدت طولانی نگهداری کنید. حتی می­توانید مواد آزمایشگاهی را برای مدت بسیار طولانی در این ظرف نگهداری کنید.

 

میزان حجم بطری

یکی از روش­ های دیگر برای دسته‌بندی بطری­های نمونه برداری، میزان حجم آن است که معمولاً به‌صورت مندرج بر روی آن است. تقریباً در تمام سایز­ها این بطری­ها موجود هستند. این بطری­ها در دو حجم 70 و 90 میلی لیتر در بازار ایران بیشتر مورداستفاده قرار می­گیرند. البته سایزهای مختلفی دیگری نیز موجود است که شما می­توانید بر اساس نیاز خود آن را تهیه کنید. در ادامه نوع مهم‌تری از دسته‌بندی را برای شما مورد بررسی قرار می­دهیم.

 

استریل یا غیر استریل

در بعضی موارد ممکن است شما بخواهید آزمایشی دقیق دریافت کنید؛ در این زمان شما باید از ظرفی استفاده کنید که هیچ‌گونه آلودگی نداشته باشد. در واقع این ظرف نباید هیچ‌گونه ماده اضافی در خود داشته باشد. معمولاً ظروف استریل برای نگهداری نمونه ­های بسیار مهم مورداستفاده قرار می­گیرد.

به‌عنوان‌مثال ممکن است دکتری بخواهد نمونه­ای از درون بدن بیماری تهیه کند در این شرایط باید از بطری­های استریل استفاده کنید. اما ممکن است شما بخواهید میزان کلسیم آب را بررسی کنید در این شرایط نیاز نیست که شما از بطری استریل استفاده کنید. اما حتماً به این موضوع دقت کنید که اگر می­خواهید آزمایشی دقیق تهیه کنید باید از بطری استریل استفاده کنید، در غیر این صورت ممکن است دچار مشکل در نتیجه آزمایش شوید. امیدوارم با مطالعه این مقاله به انواع بطری نمونه برداری به‌خوبی آشنا شده باشید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۴ رای
spinner در حال ثبت رای

در ساعات کاری پاسخگوی شما هستیم.

برای مشاوره و پیگیری سفارشات خود می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۷۷۳۲۱۶۸۰ تماس بگیرید

بطری نمونه برداری چیست؟

انواع بطری نمونه برداری برای حفظ یکپارچگی نمونه‌های بیولوژیکی و دیگر نمونه­ ها در هنگام حمل و نگهداری مورداستفاده قرار می­گیرند. این ظروف هم مانند دیگر ظروف دسته‌بندی خاص و مختص به خودشان را دارند.

بطری های نمونه برداری چند نوع هستند؟

انواع بطری­ نمونه برداری دو نوع شیشه ­ای و پلاستیکی دارند که هرکدام ویژگی خاصی دارند. البته که ممکن است یکسری ویژگی مشترک نیز داشته باشند. در واقع این ظروف بر اساس جنسشان برای نگهداری نمونه­ های مختلفی مورداستفاده قرار می­ گیرند.

میزان حجم بطری های نمونه برداری به چه صورت است؟

از روش ­های دیگر برای دسته‌بندی انواع بطری نمونه برداری، میزان حجم آن است که معمولاً به‌صورت مندرج بر روی آن است. تقریباً در تمام سایز­ها این بطری­ ها موجود هستند. این بطری­ ها در دو حجم 70 و 90 میلی لیتر در بازار ایران بیشتر مورد استفاده قرار می ­گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × چهار =