ظرف ادرار یکبار مصرف چیست

ظرف ادرار یکبار مصرف یکی از ظرف­های محبوب در نمونه‌گیری است. این ظرف با استفاده از پلاستیک یکبار مصرف تولیدشده و بعد از استفاده از آن دیگر قابل‌استفاده نخواهد بود. ظرف ادرار یکبار مصرف به‌عنوان نمونه‌گیری در آزمایشگاه­ها عمل می­کند و دست پزشک را از این بابت بسیار باز نگه‌داشته است.

برای بسته‌بندی و نگهداری این ظرف­ها همانند یورین باتل باید بسیار دقت به خرج داد زیرا این ظرف­ها دارویی و بهداشتی هستند و اگر خوب از آن­ها مراقبت نشود ممکن است باعث نتایج غلط در نمونه‌گیری شود. در ادامه این مطالب می­خواهیم به ویژگی­ها و نحوه نگهداری این ظروف آزمایشگاهی بپردازیم. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

تولید و جنس ظرف ادرار یکبار مصرف

اکثریت قریب به‌اتفاق ظرف ادرار یکبار مصرف از هیدروکربن‌هایی ساخته‌شده‌اند که از طریق روش‌های تخصصی که در پتروشیمی‌ها اعمال می‌شود، فرآوری و پالایش می‌شوند. مواد خام به‌دست‌آمده از نفت خام و گاز طبیعی تصفیه‌شده و به موادی مانند وینیل کلرید، گلیکول، اتیلن و استایرن تبدیل می­شوند.

همه این مواد درواقع اجزای اصلی ترموپلاستیک­ها هستند. ازآنجایی‌که پلاستیک‌های ترموست را نمی‌توان پس از تنظیم مجدد قالب‌گیری کرد، بنابراین معمولاً در تولید استفاده نمی‌شوند. بااین‌حال، اکثر ظرف­­های یکبار مصرف از نوعی ترموپلاستیک با فرایندهای استاندارد تولید پلاستیک ساخته می­شوند.

قالب‌گیری ظرف ادرار یکبار مصرف چگونه است؟

قالب‌گیری تزریقی فرایند اصلی تشکیل پلاستیک است که برای ترموپلاستیک­ها استفاده می­شود. این شامل قراردادن رزین­های ترموپلاستیک (به شکل گلوله یا غیره) در دستگاهی است که به‌عنوان قیف شناخته می­شود.

یک پیچ بزرگ رزین­های ترموپلاستیک را از طریق یک گذرگاه گرم شده وارد می­کند و درنهایت پلاستیک مذاب را به داخل قالب می­فرستد تا پس از سرد شدن با سخت شدن شکل خاصی به خود بگیرد. قالب‌گیری دمشی فرایندی مشابه قالب‌گیری تزریقی است.

تفاوت اصلی بین این دو فرایند در این واقعیت نهفته است که در قالب‌گیری بادی از هوای فشرده و همچنین شکل قالب برای به‌دست‌آوردن فرم خاصی استفاده می­شود. قالب‌گیری دمشی گاهی برای درجه یکنواختی بالاتر ترجیح داده می­شود.

انواع ظرف ادرار یکبار مصرف

ازآنجایی‌که آن­ها را می‌توان به روش­های زیادی طبقه‌بندی کرد، انواع زیادی از ظرف ادرار یکبار مصرف وجود دارد که نمی­توان آن­ها را در یک توصیف جمع کرد. بااین‌حال، در بین انواع ظروف یکبار مصرف ادرار، آن­ها برخی از خصوصیات اساسی مشترک با یکدیگر دارند.

در یک سطح کمی ساده، ظروف یکبار مصرف را می­توان به‌سادگی به‌عنوان هر نوع محفظه پلاستیکی که هدف اصلی آن نگهداری اقلام است، تعریف کرد. لازم به ذکر است که این امر هم در مورد ظروف با انتهای باز (مثلاً کاسه) و هم برای ظروف کاملاً بسته (مثلاً شیشه) صدق می­کند.

ظروف پلاستیکی یکبار مصرف ادرار را می­توان بر اساس شکل، اندازه، کاربرد یا عملکرد آن­ها دسته‌بندی کرد. به‌احتمال زیاد، ساده‌ترین روش طبقه‌بندی، ظروف پلاستیکی را بر اساس شکل یا فرم آن‌ها تجزیه‌وتحلیل می‌کند.

ظروف یکبار مصرف ادرار به شکل بطری نمونه گیری، شیشه، فنجان، کاسه، سطل، قوطی، لوله فشاری و بسیاری دیگر ظاهر می­شوند.

آرایش شیمیایی ظرف ادرار یکبار مصرف یکی دیگر از روش­های رایج طبقه‌بندی است. پلی اتیلن ترموپلاستیک تا حد زیادی رایج‌ترین ماده­ای است که برای ظروف یکبار مصرف ادرار استفاده می­شود. پلی اتیلن ترفتالات     PET یا PETE به دلیل مقاومت در برابر رطوبت و شکستگی بسیار ارزشمند است. در نتیجه، 96٪ از ظروف پلاستیکی ادرار یکبار مصرف در جهان را شامل می­شود.

 

مزایای ظرف ادرار یکبار مصرف

پلاستیک، به‌عنوان یک کل، به دلیل بسیاری از خواص کارآمد آن بسیار ارزشمند است. پلاستیک قابلیت دست‌کاری یا شکل‌دادن به هر پیکربندی ممکن را دارد. علاوه بر این، سبک اما قوی و بادوام است. هزینه تولید پایین آن جایگاه پلاستیک را به‌عنوان یک ماده ترجیحی برای صنعت مهروموم می­کند.

تطبیق‌پذیری و سفارشی‌سازی پلاستیک از مهم­ترین ویژگی‌های آن باتوجه‌به ظروف پلاستیکی است. ازآنجایی‌که ظروف پلاستیکی در درجه اول برای ذخیره‌سازی ارزان و راحت در نظر گرفته شده­اند، ضروری است که آن­ها همه‌کاره باشند تا محتویات با اشکال و اندازه­های مختلف را در خود جای دهند. ظرف ادرار یکبار مصرف برای نگهداری دارای درجه بالایی از نمونه ادرار در آزمایشگاه­ها است.

معایب ظرف ادرار یکبار مصرف

اگرچه ظرف ادرار یکبار مصرف مزایای زیادی دارند، اما بی‌عیب نیستند. ظروف از نفت خام ساخته شده­اند و ازآنجایی‌که تقاضای جهانی برای پلاستیک بسیار زیاد است، تقاضا برای نفت نیز افزایش می­یابد. این تقاضای بالا می­تواند پیامدهای زیست‌محیطی منفی داشته باشد.

اگر محصولات پلاستیکی به‌درستی دفع نشود، می­تواند برای سیاره ما مضر باشد. برای مثال پی وی سی دارای ترکیبی تأسف‌بار از نظر اقتصادی محبوب و همچنین بسیار سمی برای محیط‌زیست است. علاوه بر تهدید شیمیایی محیط‌زیست، پی وی سی می­تواند محیط‌زیست را به روش­های فیزیکی نیز تهدید کند.

اگرچه ظرف ادرار یکبار مصرف به طور آشکار خطرناک نیستند (مانند محصولات فولادی)، اما ممکن است این ظرف­ها تهدیدی طولانی‌مدت برای کاربران انسانی نیز باشد. در سال­های اخیر، نگرانی­هایی در مورد اثرات ترکیبات مصنوعی در ظروف یکبار مصرف ادرار مانند BPA مطرح شده است.

چرا ظرف ادرار یکبار مصرف برای محیط‌زیست مضر است؟

زمان بسیار زیادی طول می­کشد تا زباله­های پلاستیکی تجزیه شوند. این بدان معنی است که تأثیر پلاستیک بر محیط‌زیست طولانی‌مدت است.

مواد شیمیایی مورداستفاده برای ایجاد ظرف ادرار یکبار مصرف می­تواند بسیار مضر باشد. این برای انسان­ها، حیوانات و تمام حیات‌وحش صادق است. فرایندهای معمولی که برای ایجاد ظرف ادرار یکبار مصرف استفاده می‌شوند، از مقادیر زیادی انرژی استفاده می‌کنند و ردپای کربن وسیعی دارند.

استفاده از پلاستیک کیفیت زندگی را در طول سال­ها به‌شدت بهبود بخشیده است. ما آن‌قدر به دیدن آن در همه‌جا عادت کرده­ایم که به‌ندرت در مورد اثرات مضر استفاده از آن فکر کرده­ایم. این بدان معناست که در حال حاضر پلاستیک زیادی در جهان وجود دارد.

استفاده مجدد از ظرف ادرار یکبار مصرف تولیدشده، در حال حاضر، گزینه بهتری نسبت به جایگزینی کامل آن در مدت‌زمان کوتاه است. اقتصاد دایره­ای برای پلاستیک باید از طریق فناوری­ها، مقررات و همکاری ایجاد شود.

امتیاز ۵ از ۵ – ۶ رای
spinner در حال ثبت رای

در ساعات کاری پاسخگوی شما هستیم.

برای مشاوره و پیگیری سفارشات خود می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۷۷۳۲۱۶۸۰ تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 1 =