پتری دیش کشت سلول

یکی از ظروف نام آشنا برای کارشناسان محیط‌های آزمایشگاهی، پتری دیش کشت سلول است که کاربردهای مختلفی دارند. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربردهای آن‌ها کشت موجودات زنده در این ظروف است. این ظروف در جنس‌های پلاستیکی و شیشه‌ای عرضه می‌شوند. اگر برایتان سوال است که پتری دیش چیست لازم است بدانید ظرفی با عمق کم و به شکل گرد است. البته این نوع پتری دیش باتوجه‌به کاربرد آن در قطر‌ها و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شود.

پتری دیش کشت سلول چه نوع ظرفی است؟

این نوع پتری دیش از دو قسمت با عمق کم و عمق بیشتر موجود است. از  پتری دیش کم‌عمق به‌عنوان درب ظرف و برای محافظت از محیط کشت داخل پلیت استفاده می‌شود و قسمت با عمق بیشتر آن برای قرارگرفتن محیط کشت درون آن کاربرد دارد.

در حال حاضر از پتری دیش کشت سلول نوع پلاستیکی در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود. پس از آنکه آزمایش انجام گرفت، پلیت‌ها را با محیط آزمایش و مواد کشت از بین می‌برند. قبل از این که استفاده مجدد شود باید حتماً استریل شود تا دوباره مورداستفاده قرار گیرد.

کاربردهای پتری دیش کشت سلول

پتری دیش کشت سلول به‌عنوان کاربردی‌ترین ظروف آزمایشگاهی شناخته شده و مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این قسمت به چند نمونه از مهم‌ترین کاربردهای پتری کشت سلول اشاره کرده‌ایم:

  • شکل صاف و شفاف ظرف پتری دیش برای کشت سلول مورداستفاده قرار می‌گیرد می‌تواند مکانی برای نگهداری نمونه‌ها مخصوصاً نمونه‌های کوچک باشد.
  • از این پتری برای رشد و روش شناسایی انواع میکروب‌ها استفاده می‌شود.
  • برای انجام برخی از آزمایش‌های نیاز به چندین آزمایش مکرر است و باید از محیط اولیه تک کلونی گرفته شود. در واقع با وجود پتری دیش می‌توانید به روشی باکتری را کشت دهید تا تک کلونی رشد کنند.
  • برای مراحل اولیه جوانه‌زنی در آزمایشگاه‌های رشته کشاورزی و گیاه‌شناسی داخل این پتری دیش انجام می‌شود.
  • در آزمایشگاه‌های تشخیص بر تجویز آنتی‌بیوتیک بعد از نمونه موردنظر و کشت، دیسک‌های آنتی‌بیوتیک در ظرف پتری قرار می‌گیرند تا بعداً از طریق نظر پزشک مشخص شود کدام آنتی‌بیوتیک توانسته با باکتری موجود در محیط مقابله کند تا داروی مناسب آن تجویز شود.
  • در آزمایشگاه‌های کشت سلول و ویروس‌شناسی از ظرف پتری دیش کشت سلول استفاده می‌شود. سلول‌هایی که از یوکاریوت‌ها جدا شده‌اند در پلیت کشت داده می‌شوند و در بیشتر مواقع در قسمت پایانی محیط کشت رشد خواهند کرد.
  • از ظرف پتری دیش در آزمایشگاه‌های شیمی به‌منظور خشک‌شدن نیز استفاده می‌شود. دلیل آن دهانه باز این ظروف است.

انواع شکل پتری کشت سلول

همان‌طور که گفتیم ظرف پتری دیش کشت سلول باتوجه‌به کاربرد آن در دو نوع پلاستیکی و شیشه‌ای هستند. اغلب آن‌ها دارای درب‌هایی هستند که باعث قوی شدن اتصالات آن‌ها می‌شوند. این مورد مانع از خشک‌شدن محتویات ظرف‌ها می‌شوند.

نوع شیشه‌ای ظرف پتری دیش از جنس سودالایم یا بروسیلیکات بوده و غالباً با دربی که شفافیت بالایی دارد پوشانده می‌شود. این درب بزرگ‌تر و باریک‌تر از خود ظرف است. این درب‌ها معمولاً به‌راحتی از ظرف جدا شده و اتصالات محکمی ندارند.

پتری دیش کشت سلول در تشخیص آلودگی‌ها

این نوع ظرف‌ها به‌منظور شناسایی انواع آلودگی‌ها در سطوح و با عنوان کشت سطحی در پتری دیش کاربرد دارند. ظروف آشپزخانه، پوشاک،پوست انواع حیوانات و انواع دیگر از موارد نمونه‌هایی از این لوازم هستند که برای تشخیص آلودگی مورداستفاده قرار می‌گیرند. برای این کار پتری دیش تک سلول را تا لبة ظرف طوری که از آن بیرون نریزد پر می‌کنند.

ویژگی‌های پتری دیش کشت سلول

باتوجه‌به انواع و کاربرد پتری دیش دارای قطرهایی از ۳۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر و ارتفاع ۱ به ۴ تا ۱ به ۱۰ موجود می‌باشند. اندازه دهانه پتری متفاوت بوده و در اندازه‌های حداقل ۴ و حداکثر  20 سانتی‌متر تولید، عرضه و مورداستفاده قرار می‌گیرند.

ظرف پتری دیش کشت شیشه‌ای نسبت به حرارت مقاوم بوده و به همین علت برای استریل کردن، آن را در دستگاه اتوکلاو در دماهای مشخص قرار می‌دهند. نوع پلاستیکی آن با اشعه گاما استریل می‌شود و جالب است بدانید ظرف پتری دیش تک سلول معمولاً به‌صورت استریل به فروش می‌رسد.

در برخی از انواع ظروف پلاستیکی و شیشه‌ای، دنده‌هایی در بخش پایین‌پوشش وجود دارد. علاوه بر این، وجود منافذی در حاشیه و اطراف ظرف وجود دارد که علت وجود این منافذ مانع از تراکم آب و بخار آب، تهویه فضای درونی ظرف شده است. برای استفاده از آن بهتر است فضای داخلی ظرف از تهویه هوای مناسب برخوردار باشد.

البته‌ با پیشرفت تکنولوژی، علم و فناوری‌های امروزه در مدل‌های پتری دیش پلاستیکی، معمولاً روی درب و کفه پایه دارای برش‌هایی هستند که از لغزیدن آن‌ها بر ‌روی یکدیگر جلوگیری می‌کنند. بعضی دیگر از ظروف کوچک‌تر پتری دیش کشت سلول دارای یک‌پایه هستند. این مورد به‌خاطر مشاهده آسان مواد در زیر میکروسکوپ است.

روش استفاده از پتری کشت سلول

انواع محیط‌های کشت جامد مانند آگار را داخل این پتری دیش می‌ریزند. نمونه‌های سلولی، پتری دیش کشت سلول را به‌صورت برعکس داخل انکوباتور‌ها می‌گذارند. دلیل برعکس شدن نمونه‌ها به‌خاطر این است که بخارهای تشکیل شده مجدداً به محیط کشت برگشت داده نشوند که در این صورت، خشک خواهند شد.

علاوه‌برآن فعالیت سلول‌ها و متابولیسم باکتری‌ها امکان دارد قطرات آب تشکیل شده با قراردادن به‌صورت وارونه، به سطح کشت ریخته نشده و باعث محافظت کلونی‌های سلولی تشکیل شده، از آلودگی‌ها می‌شود.

درب‌های پتری دیش معمولاً بدون اتصال روی کفة پایه قرار می‌گیرند. به همین علت هنگام جابه‌جایی پلیت‌های حاوی کشت باید بادقت فراوان این کار انجام دهند تا از برداشته شدن در پلیت‌ها و لغزیدن آنها جلوگیری شود. این امر باعث حافظت محیط کشت از آلودگی‌های محیطی شده است.

برای آنکه بتوانید از محیط‌های کشت در مدت‌زمان طولانی‌تری نگهداری کرده باشید می‌توانید با استفاده از نوارچسب مخصوص برای بسته نگه‌داشتن درپوش‌ها استفاده کنید. ممنون که تا انتهای این مقاله همراه طیف رویان بودید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۳ رای
spinner در حال ثبت رای

در ساعات کاری پاسخگوی شما هستیم.

برای مشاوره و پیگیری سفارشات خود می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۷۷۳۲۱۶۸۰ تماس بگیرید

مهمترین کاربرد پتری دیش کشت سلول چیست؟

از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربردهای آن‌ها کشت موجودات زنده در این ظروف است. این ظروف در جنس‌های پلاستیکی و شیشه‌ای عرضه می‌شوند. در حال حاضر از پتری دیش کشت سلول نوع پلاستیکی در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود.

پتری دیش کشت سلول چه نوع ظرفی است؟

پتری دیش کشت سلول از دو قسمت با عمق کم و عمق بیشتر موجود است. از  پتری دیش کم‌عمق به‌عنوان درب ظرف و برای محافظت از محیط کشت داخل پلیت استفاده می‌شود و قسمت با عمق بیشتر آن برای قرارگرفتن محیط کشت درون آن کاربرد دارد.

پتری کشت سلول در چه نوع شکل هایی وجود دارد؟

ظرف پتری دیش کشت سلول باتوجه‌به کاربرد آن در دو نوع پلاستیکی و شیشه‌ای هستند. اغلب آن‌ها دارای درب‌هایی هستند که باعث قوی شدن اتصالات آن‌ها می‌شوند. این مورد مانع از خشک‌شدن محتویات ظرف‌ها می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − 10 =