کاربرد پتری دیش

کاربرد پتری دیش در آزمایشگاه پزشکی، زیست‌شناسی و میکروبیولوژیکی بسیار زیاد است که به‌عنوان یکی از پرکاربردترین ظروف آزمایشگاهی به کار برده می‌شوند. یکی از کاربرد پتری دیش استفاده از درپوش مناسب است که از بسیاری از آلودگی‌ها جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود کشت سلولی بدون آسیب رشد کند. از دیگر کاربردهای آن که در دو سطح پلاستیکی و شیشه‌ای تولید می‌شوند این است که می‌توان به‌صورت یکبار مصرف یا چند بار مصرف آن استفاده کرد. 

پتری دیش‌ ها چه کاربردی دارند؟

اگر بخواهیم پاسخ مختصری برای سوال پتری دیش چیست بدهیم، به همان ظرف‌های کوچک و گرد گفته می‌شود که به‌منظور انجام آزمایشات مختلف و کشت از آن‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این، ذخیره و نگهداری مواد در آزمایشگاه‌های مختلف بیولوژی، زیست شناسی و شیمی نیز از پتری دیش برای تکثیر دانه‌های سلولی بهره می‌برند. لوله‌های آزمایشگاهی رایج ترین ظروف برای نگهداری این مواد قبل از ساخت پتری دیش‌ها بودند. اما بعدها متوجه شدند که لوله‌های آزمایشگاهی مناسب کشت سلولی و نگهداری از مواد در لوله آزمایشگاهی نیستند. زیرا فضای بسیار کم باعث می‌شد که انجام کشت با موفقیت روبرو نشود و به دلیل نبود درپوش آلودگی به لوله آزمایشگاهی امکان پذیر بود.

برای مثال در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی برای کشت و تکثیر میکروارگانیسم‌هایی مثل باکتری، مخمرها و قارچ‌ها استفاده می‌شوند. پتری دیش‌ها به‌عنوان یک ظرف جامد برای کشت ارگانیسم بر روی سطح‌ جامد و نیمه جامد توانایی رشد کردن را دارند. پتری دیش‌هایی که مناسب کشت سلولی هستند اغلب دارای یک صفحه‌اند که به‌عنوان لایه با ضخامت هستند استفاده می‌گردند. لایه‌ای که در پتری دیش‌ها قرار گرفته‌اند دارای ماده مغذی برای رشد سلول‌ها می‌باشند که از ترکیبی مثل خون، نمک، کربوهیدرات و اسید آمینه هستند.

همچنین ممکن است این مواد که در پتری دیش‌ها قرار می‌گیرند دارای رنگ، نشانگر و یا آنتی‌بیوتیک باشند. یکی دیگر از کاربرد پتری دیش ایجادکردن یک محیط برای کشت مناسب همراه با دمای بسیار خوب است. موادی که برای کشت سلولی نیاز است در سطح پتری دیش حل می‌شوند و سپس آگارها زمان مناسب داده خواهد شد که تا در پتری دیش و در دمای آزمایشگاه خنک شوند و رشد کنند.

از دیگر کاربرد پتری دیش می‌توان به محیط کشت مناسب برای تلقیح نمونه سلولی اشاره کرد. این نوع ظرف‌ها به همراه درپوش به مدت طولانی مثلاً برای یک هفته همراه با درپوش در محیط انکوباتور قرار می‌گیرند تا محیط مناسب برای رشد و شروع به تکثیر میکروارگانیسمی‌ها ایجاد گردد.

پتری دیش چه ویژگی دارد؟

آیا می‌دانید پتری دیش چیست؟ تفاوت پلیت و پتری دیش در چیست؟ درواقع پلیت همان پتری دیش است که بشقاب‌های گرد و لبه داری هستند که در آزمایشگاه استفاده می‌شوند و گاهی قطر آن‌ها به سی تا دویست میلی‌متر نیز می‌رسد. همچنین ارتفاع و قطر این ظرف‌های آزمایشگاهی ممکن است یک به ده یا یک به چهار باشد. البته اندازه دهانه‌های قطری دیش‌ها متفاوت‌تر از ظروف آزمایشگاهی است و در اندازه چهار، هشت و ده تولید و ساخته می‌شوند.

از ویژگی‌های این محصول می‌توان به درب‌های پلاستیکی و شیشه‌ای آن‌ها اشاره کرد که در دو نوع تولید و قابل‌استفاده هستند. پتری دیش‌های شیشه‌ای نسبت به حرارت مقاوم‌تر هستند و برای استریل کردن این نوع پتری دیش‌ها باید در دمای بالای صد و بیست درجه قرار گرفته شوند اما نوع استریل این محصول غالباً با تشعشعات گاما ضدعفونی می‌شوند. پتری دیش‌های پلاستیکی دارای درب‌های کم‌عمق هستند و برای کشت سلولی قابل‌اعتماد نیستند اما ظروف شیشه‌ای دارای درب‌های محکم‌تری هستند و اتصالات قوی تری دارند.

در نتیجه برای کشت مناسب هستند و حتی موادی که داخل پتری دیش‌ها هستند خشک نمی‌شوند و به‌راحتی تکثیر انجام می‌گردد.

پتری دیش‌ ها در تشخیص آلودگی چه کاربردی دارند؟

یکی از بهترین کاربرد انواع پتری دیش، تشخیص آلودگی از روی ظروف است که می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. برای تشخیص بهتر میزان آلودگی پتری دیش را در محیطی که کشت صورت‌گرفته پر می‌کنند به صورتی که از لبه ظرف بیرون بزند که باعث آسان‌تر شدن نمونه‌گیری در محیط آلوده می‌شود. بهتر است بدانید پتری دیش‌هایی که در روش‌های کم‌عمق تکثیر یا کشت می‌شوند را به‌صورت آماده یا نیمه آماده می‌توان از محل‌های تولیدی پتری دیش‌ها خریداری کرد.

  • کاربرد پتری دیش در کشت سلولی

یکی دیگر از کاربرد پتری دیش برای انجام کشت سلول‌هایی است که از یکدیگر از ارگانیسم‌های یوکاریوتی برای انجام مطالعات در کشت جامد جدا شده‌اند. همچنین در حالت دوم برای استفاده از پتری دیش و کاربرد آن‌ها می‌توان گفت بیشتر سلول‌ها مانند لایه‌ای که به ته ظرف متصل شده است در زیر ظرف پتری دیش یا محیط کشت شده قرار می‌گیرند و در همان محیط رشد می‌کنند.

  • کاربرد پتری دیش در محیط گیاه‌شناسی

از مهم‌ترین کاربرد پتری دیش در محل‌های کشاورزی و یا محیط گیاه‌شناسی است که این نوع ظرف‌ها چه به‌صورت پلاستیکی یا به‌صورت شیشه‌ای برای مشاهده کردن و مطالعه اولین جوانه‌های درون ظرف و همچنین تقسیم شدن این جوانه‌ها به‌صورت غیرجنسی کاربرد دارند.

  • کاربرد پتری دیش در آزمایشگاه حشره‌شناسی

علاوه بر موارد گفته شده می‌توان گفت یکی از کاربرد پتری دیش مشاهده رفتار و عملکرد حشرات در محیط آزمایشگاه است و همچنین با استفاده از پتری دیش‌ها می‌توان مراحل زندگی این حشرات را مشاهده نمود و بررسی کرد.

  • کاربرد پتری دیش در آزمایشگاه شیمی

از دیگر کاربردهای پتری دیش‌ها در آزمایشگاه می‌توان به سطح گسترده آن‌ها اشاره کرد که برای بخار حلال‌ها و همچنین خشک‌کردن رسوبات درون پتری دیش در دمای اتاق و آزمایشگاه‌ها قابل‌استفاده هستند.

  • پتری دیش و ذخیره‌سازی نمونه‌ها

برای اینکه بتوان نمونه‌های آزمایشگاهی را ذخیره نمود و از آن‌ها استفاده کرد پتری دیش‌ها بسیار مناسب به نظر می‌رسند و تمام این نمونه می‌توانند به‌صورت مایع، حشرات درحال‌رشد، گرانول، مواد پودری و غیره باشند. به دلیل اینکه این‌گونه ظروف بسیار شفاف هستند اجسام کوچکی مثل حشرات به‌راحتی قابل‌مشاهده هستند و با چشم غیرمسلح نیز می‌توان آن‌ها به‌راحتی در این ظروف مشاهده نمایید. برای مشاهده نمونه تکثیر و آزمایش انجام شده، می‌توانیم بدون اینکه درب پتری دیش را برداریم و باعث ورود آلودگی به محیط بشویم، آزمایش موردنظر خود را مشاهده نماییم.

ممنون که تا انتهای این مقاله هم با طیف رویان همراه بودید.

امتیاز ۵ از ۵ – ۳ رای
spinner در حال ثبت رای

در ساعات کاری پاسخگوی شما هستیم.

برای مشاوره و پیگیری سفارشات خود می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۷۷۳۲۱۶۸۰ تماس بگیرید

کاربرد پتری دیش در آزمایشگاه چیست؟

در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی برای کشت و تکثیر میکروارگانیسم‌هایی مثل باکتری، مخمرها و قارچ‌ها استفاده می‌شوند.

چرا برای ذخیره‌سازی نمونه‌ها از پتری دیش استفاده می‌شود؟

از دیگر کاربردهای پتری دیش در ذخیره سازی نمونه هاست، بدین صورت که برای مشاهده نمونه تکثیر و آزمایش انجام شده، می‌توانیم بدون اینکه درب پتری دیش را برداریم و باعث ورود آلودگی به محیط بشویم، آزمایش موردنظر خود را مشاهده نماییم.

پتری دیش ها در کشاورزی هم کاربرد دارند؟

از مهم‌ترین کاربرد پتری دیش در محل‌های کشاورزی و یا محیط گیاه‌شناسی است که این نوع ظرف‌ها چه به‌صورت پلاستیکی یا به‌صورت شیشه‌ای برای مشاهده کردن و مطالعه اولین جوانه‌های درون ظرف و همچنین تقسیم شدن این جوانه‌ها به‌صورت غیرجنسی کاربرد دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 2 =