انواع پتری دیش

برای اینکه با انواع پتری دیش آشنا شویم در ابتدا باید بدانیم که مفهوم پتری دیش چیست و چه کاربردی دارد؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با پتری دیش ها و انواع مختلف آن آشنا کنیم. در واقع باید بدانید که پتری دیش‌ها ظروف دایره‌ شکلی هستند که در انواع مختلف پلاستیکی و شیشه‌ای تولید می‌شوند. کاربرد این ظروف در آزمایشگاه‌ها و بیشتر جهت کشت موجودات زنده میکروسکوپی می‌باشد.

باید بدانید که این ظروف از لحاظ قطر و سایز پتری دیش متفاوت هستند که باتوجه‌به کاربرد موردنظر از قطر و سایز ویژه‌ و مناسب استفاده می‌شود.

پتری دیش از دو بخش تشکیل شده‌اند:

  • یک قسمت از آن کم‌عمق بوده و به‌عنوان مکانی برای کشت مورداستفاده قرار می‌گیرند.
  • قسمت دیگر پتری دیش که از آن به‌عنوان درب این وسیله نیز استفاده می‌شود به‌منظور محافظت از بستر کشت کاربرد دارد.

به دلیل نبود فضای کافی در لوله‌های آزمایشگاهی برای کشت و اینکه درپوش مناسبی نیز نداشتند ایراداتی به آن‌ها وارد بود. در نهایت یک بیولوژیست آلمانی پتری دیش ها را که فضای مناسبی برای کشت داشتند اختراع نمود و با این اختراع کمک بزرگی به بهتر و اصولی‌تر شدن بستر کشت آزمایشگاهی کرد.

 

انواع پتری دیش از لحاظ جنس

همان‌طور که گفتیم انواع پتری دیش از لحاظ جنس وجود دارد که به دودسته پلاستیکی و شیشه‌ای تقسیم می‌شود.

پتری دیش‌های پلاستیکی به طور معمول به‌صورت ظروف آزمایشگاهی یکبار مصرف مورداستفاده قرار می‌گیرد و قابلیت استریل شدن را ندارند، اما پتری دیش‌های شیشه‌ای قابلیت استریل و استفاده مجدد برای محیط کشت بعدی را دارا می‌باشند. این بستگی به نظر محققان دارد که چه نوع ظرفی را بابت کشت هدف موردنظر خود انتخاب می‌کنند (پلاستیکی یا شیشه‌ای).

علاوه بر این تقسیم‌بندی از لحاظ شکل ظاهری نیز دسته‌بندی‌های متفاوتی در مورد پتری دیش ها وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، کف برخی از این ظروف توسط دیواره‌های کوچکی به بخش‌های دوتایی، سه‌تایی و یا چهار قسمتی تقسیم شده است که این امکان را به محقق می‌دهد که آن ظرف را برای کشت‌های مختلف مورداستفاده قرار دهد. همچنین کف برخی از این ظروف به‌صورت صفحات شطرنجی است که به محقق اجازه می‌دهد گسترش سلول‌های کشت را بررسی نموده و بهترین و دقیق‌ترین اندازه‌گیری و محاسبات را داشته باشد. علاوه بر موارد فوق باید بدانید که در برخی از انواع پتری دیش سوراخ‌هایی تعبیه شده که به ردوبدل شدن هوا در محیط کشت کمک می‌کنند، این منافذ برای شرایط برخی از انواع کشت آزمایشگاهی لازم است. این موارد خلاصه ای از تفاوت پتری دیش پلاستیکی و شیشه ای بود.

 

نحوه استریل کردن انواع پتری دیش

قبل از استریل کردن هر وسیله آزمایشگاهی از جمله انواع پتری دیش از تمیز بودن کامل ظرف اطمینان حاصل کنید. حتماً دقت کنید که هیچ‌گونه آلودگی، لکه و … بر روی ظرف باقی نمانده باشد. همچنین ظرف شما در هنگام استریل کردن باید به طور کامل خشک باشد.

وجود لکه‌ها و آلودگی‌ها بر روی ظروف موردنظر می‌تواند در زمان استریل کردن و یا روند اتوکلاو اختلال وارد کند. قبل از اینکه فرایند استریل کردن را شروع کنید، کلیه بخش‌های ظرف را به‌دقت و تمیز با کمک آب مقطر شست‌وشو داده تا کاملاً پاک شود، و سپس باید تمام قسمت‌های ظرف کاملاً خشک گردد.

هر یک از بخش‌های پتری دیش شامل بدنه و درب ظرف را به طور جداگانه در دستگاه استریل قرار دهید تا علاوه بر اینکه عمل استریل کردن ظرف به‌درستی صورت گیرد. تغییرات فشار که در طی فرایند استریل کردن با گاز ایجاد می‌شود در صورت بسته بودن درب پتری دیش، باعث ایجاد انفجار در آن و در نتیجه خراب‌شدن ظرف نشود. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به مقاله تفاوت پتری دیش استریل و غیر استریل مراجعه نمایید.

اگر شما نیز با انواع پتری دیش کار می‌کنید، بهترین و مناسب‌ترین روش جهت استفاده کردن دوباره از این ظروف، استفاده کردن از نوع شیشه‌ای آن است که پس از هر بار استفاده، شسته شده و به طور دقیق آبکشی گردد، سپس آن را با استفاده از اتوکلاو یا اشعه ماکرو استریل نموده و مورداستفاده مجدد قرار دهید، این نوع از ظروف بسیار کاربردی و مقرون‌به‌صرفه هستند و تا مدت‌ها می‌توان از آن‌ها استفاده نمود.

 

 روش‌هایی استریل کردن انواع پتری دیش

برای استریل کردن انواع پتری دیش در دستگاه اتوکلاو ابتدا باید آب را تا ارتفاع نیمه پایه پر نمایید، سپس ظرف آب را داخل دستگاه اتوکلاو قرار دهید و بعد از آن سبد مخصوص را روی پایه قرار داده و ظروف را داخل دستگاه قرار داده و اتوکلاو را به طور دقیق ببندید، بعد از آن اجازه دهید فرایند استریلیزاسیون شروع گردد، این فرایند در کمترین حالت خود در حدود ۲۰ دقیقه برای استریل شدن کامل ظروف زمان می‌برد.

بهتر است جهت انجام‌دادن عمل استریل کردن انواع پتری دیش در دستگاه اتوکلاو، آن‌ها را در فویل آلومینیومی بپیچید و پس از انجام شدن فرایند اتوکلاو، ظروف را به همان صورت فویل پیچیده در فری با دمای مناسب قرار دهید تا خشک شود، اکنون ظروفی کاملاً استریل در دسترس دارید که می‌توانید پس از باز کردن فویل آلومینیومی بلافاصله برای انجام کارهای آزمایشگاهی مختلف از آن استفاده نمایید.

 

اکنون می‌خواهیم بدانیم که آیا امکان استریل کردن ظروف پتری در مایکروویو وجود دارد؟

برای پاسخ به این سؤال باید بدانید که یکی دیگر از روش‌های مناسب برای استریل کردن انواع پتری دیش ، علاوه بر دستگاه اتوکلاو، استفاده از ماکروویو می‌باشد، فقط باید دقت داشته باشید که تنظیمات مناسب و صحیح برای استریل ظروف از منو انتخاب گردد.

انواع پتری دیش شیشه‌ای را جهت استریل کردن در فر می‌توان به مدت حدود دو ساعت در فر با دمای ۱۶۰ درجه سانتیگراد و در زمان حدودی ۲۵ دقیقه در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد ضدعفونی کرد.

پس همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم فرایند استریل کردن انواع پتری دیش از جنس شیشه‌ای را می‌توان با کمک فرایند اتوکلاو که با کمک دستگاه مخصوص آن صورت می‌گیرد، و یا با استفاده از اشعه رادیویی مایکروویو انجام داد و پس از طی فرایند استریل می‌توان از ظروف پتری دیش استریل شده جهت انواع کشت و نمونه‌های تحقیق آزمایشگاهی استفاده مجدد نمود.

 

امتیاز ۵ از ۵ – ۳ رای
spinner در حال ثبت رای

در ساعات کاری پاسخگوی شما هستیم.

برای مشاوره و پیگیری سفارشات خود می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۷۷۳۲۱۶۸۰ تماس بگیرید

پتری دیش ها از چند بخش تشکیل شده‌اند؟

یک قسمت از آن کم‌عمق بوده و به‌عنوان مکانی برای کشت مورداستفاده قرار می‌گیرند. قسمت دیگر پتری دیش که از آن به‌عنوان درب این وسیله نیز استفاده می‌شود به‌منظور محافظت از بستر کشت کاربرد دارد.

نحوه استریل کردن انواع پتری دیش چگونه است؟

بهترین و مناسب‌ترین روش جهت استفاده کردن دوباره از این ظروف، استفاده کردن از نوع شیشه‌ای آن است که پس از هر بار استفاده، شسته شده و به طور دقیق آبکشی گردد، سپس آن را با استفاده از اتوکلاو یا اشعه ماکرو استریل نموده و مورداستفاده مجدد قرار دهید، این نوع از ظروف بسیار کاربردی و مقرون‌به‌صرفه هستند و تا مدت‌ها می‌توان از آن‌ها استفاده نمود.

روش‌هایی استریل کردن انواع پتری دیش به چه صورت است؟

بهتر است جهت انجام‌دادن عمل استریل کردن انواع پتری دیش در دستگاه اتوکلاو، آن‌ها را در فویل آلومینیومی بپیچید و پس از انجام شدن فرایند اتوکلاو، ظروف را به همان صورت فویل پیچیده در فری با دمای مناسب قرار دهید تا خشک شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − 12 =